Forum Volkswagen Vento Klub Polska
Forum maniaków VW Vento

Ogólnie - Pokrętło thermotronica

dratek - 2013-12-21, 12:01
Temat postu: Pokrętło thermotronica
Witam. Panowie mam taki problem. Wczoraj chcąc ustawić na co ma lecieć powietrze usłyszałem zębatkę. Później zauważyłem, że całość jakość dziwnie się przekręciła tzn jak ustawiłem żeby powietrze leciało tylko na twarz to nie uruchamiał się nadmuch jak najechałem na ikonę tylko gdzieś w połowie dalej (między nadmuchem na twarz, a następnym) co sprawiło że za cholerę nie mogłem ustawić tylko na szybę. Dziś rano gdy chciałem "sprawdzić czy się naprawiło" w ogóle nadmuch nie reagował na kręcenie pokrętłem. Wie ktoś czy można to jakoś naprawić?
hotdriver - 2013-12-22, 00:02

Wymienic zebatki z innego panelu lub caly panel
dratek - 2014-01-17, 17:28

Wcześniej nie pisałem, ale zrobiłem już. Pękł plastik na którym zębate kółko się trzymało, ale teraz mam kolejny problem. Odpalam auto, włączam nawiew jak mocno ma dawać i dupa, 0 reakcji dopiero po paru minutach się włączy na tyle ile ustawiłem :/ Wiecie gdzie szukać problemu czy na czuja szukać? :P Z góry dzięki :D
hotdriver - 2014-01-17, 17:43

najprawdopodobniej rezystor/opornik termiczny do wymiany http://www.golf3.pl/topic...iewu-vt7725.htm
dratek - 2014-01-17, 18:13

No mam nadzieję, bo już mam dość tego całego thermo dziadostwa :D Kupię, wymienię i dam znać, dzięki ;)

A to będzie działać jak kupie od zwykłego nawiewu, czy musi być od thermothronica?

hotdriver - 2014-01-17, 18:24

a tego to nie wiem pewnie jest to samo
dratek - 2014-01-18, 21:02

Dziwna sprawa. Dzisiaj thermotronic działał caly czas i ani razu się nie wyłączył. Rozmawiałem ze znajomym, który ma większe pojęcie o elektryce niż ja. I mówi, że opornik nie działa gdy dam na 4 a u mnie nie działało wcale, czyli to raczej nieznane opornik ale dodał ze może być to coś z masą :/
wojtas83 - 2014-01-18, 23:04

Masz rację opornik działa na 1.2i 3 biegu a na 4 idzie pełne napięcie na silnik dmuchawy. Na wszelki wypadek sprawdź sobie czy nie poprzegrzewały Ci się kable dochodzące do opornika, a w szczególności główny zasilający i wyjście do silnika bo już raz spotkałem się z takim przypadkiem.
speedy333 - 2014-01-19, 00:37

A może to wina dmuchawy? U mnie działał na 4 biegu, nagle zgrzyt, pisk i przestało dmuchać, po chwili wywaliło bezpiecznik. Obstawiałem na opornik ale założyłem inny i dalej nie działało, dopiero po wymianie dmuchawy wszystko wróciło do normy. Okazało się że dmuchawa się zatarła bo woda się dostała co jest podobno częstym zjawiskiem. Sprawdź masę dmuchawy, może gdzieś kabel nie łączy, obadaj dmuchawę czy nie zatarta, jakby działała tylko na 4 biegu to opornik będzie jeszcze do wymiany.

Ewentualnie sprawdź wtyczkę tą od opornika do dmuchawy, czerwony kabel i cienka wtyczka (brązowy to masa a szeroka wtyka idzie od opornika do panelu chyba), u mnie czasami ta mała wtyczka potrafi nie łączyć ale wystarczy docisnąć :D

A i sprawdź blaszkę przy pokrętle, dociśnij obie (tą co jest na stałe i tą co chodzi razem z pokrętłem), ot tak na wszelki wypadek... 30 sekund roboty gołymi rękami :D

dratek - 2014-01-19, 16:01

Ok dzięki chłopaki za rady. W pierwszej kolejności chyba właśnie sprawdzę dmuchawe bo dogięcie blaszki od pokrętła nic nie dało, a wczoraj znowu miałem ten sam problem. Odpalam auto i było ustawione na 4 bieg, 26temp i nawiew na szybę i oczywiście nic nie dmucha, szyby paruja itp. Odnoszę wrażenie, że uruchamia się dmuchawa jak ma humor i nie ma znaczenia na jakich wartościach będzie to nie zawsze się uruchomi, aaa i właśnie jak nie działa to uruchamia się dopiero po pewnym czasie, że tak powiem "z dupy".
speedy333 - 2014-01-19, 16:48

dratek napisał/a:
Odnoszę wrażenie, że uruchamia się dmuchawa jak ma humor i nie ma znaczenia na jakich wartościach będzie
To zrób coś żeby miała dobry humor :D A jak to zrobić to tego Ci nie powiem bo nawet najstarsi indianie tego nie wiedzą, to jest już indywidualna kwestia relacji kierowca-dmuchawa :D Na mrozy to musisz zrobić bo jazda w zimie bez ogrzewania to istna masakra :snieg:

Obadaj bezpieczniki 6 i 19, może tam coś dziczeje... :D

dratek - 2014-01-19, 17:15

No, ja to wiem. To ja o niego dbam jak tylko mogę, a on mi takie numery odwala. Dużo z nim rozmawiam, ale ma rozne humory :D I tak zawsze postawi na swoim. Jazda zima z otwartą szyba :OK:
Ta dmuchawa od golfa będzie pasować jak coś czy musi być specjalna pod thermotronic?

wojtas83 - 2014-01-19, 18:39

Sama dmuchawa nie różni się niczym od tej zwyklej. Thermotronic to sterowanie z termostatem na daną temperaturę, ot taki bajer.
tom cio - 2014-01-19, 19:15

To może takie małe ot: myślałem ożenić thermotronic z klimą, którą mam zamiar założyć, z tego co obmyślałem to wystarczy założyć komplet od dmuchawy z klimą i do tego zamiast klapki sterowanej linką dać klapkę strowaną przez silniczek od thermotronica. Jak myślicie zdało by to egzamin?
LongerD - 2014-01-19, 20:09

Ja kupiłem auto na giełdzie i mówiąc wprost nie było jak sprawdzić termotronica.. U mnie wieje letnim powietrzem, silniczek sterujący klapką nawiewu z nagrzewnicy chodzi, bo go słychać jak zmieniam temperaturę, niestety tylko letnie powietrze leci:( Macie jakieś pomysły?
Hitchhiker - 2014-01-20, 09:18

LongerD napisał/a:
Ja kupiłem auto na giełdzie i mówiąc wprost nie było jak sprawdzić termotronica.. U mnie wieje letnim powietrzem, silniczek sterujący klapką nawiewu z nagrzewnicy chodzi, bo go słychać jak zmieniam temperaturę, niestety tylko letnie powietrze leci:( Macie jakieś pomysły?
Problemem może być zawalona nagrzewnica. Możesz mieć zawalony układ chłodzenia lub samą nagrzewnicę. Zobacz w jakim stanie masz płyn chłodzący i ew go wymień aż nie będzie czysty. Jak to nie pomoże to czeka Cię dłubanie z przepłukiwaniem nagrzewnicy lub jej wymianą.
LongerD - 2014-01-20, 15:46

Dzięki wielkie. W sobotę się za to wezmę.
wojtas83 - 2014-01-20, 16:14

A jak wygląda sprawa z temp płynu? Żeby nie okazało się, że maszwalniety termostat jeszcze i dlatego leci zimniejsze powietrze.
LongerD - 2014-01-20, 20:23

Wskazówka stoi w pionie po jakiś 5 kilometrach więc chyba jest ok. Mam to auto dopiero 3 dni, kilka lat temu miałem G3 ale tam grzało miodzio.
hotdriver - 2014-01-20, 20:33

Moze masz zepsuty czujnik temperatury tam gdzie jest ten smieszny wentylatorek obok radia i nie ma info o temperaturze wnetrza i bedzie ci wialo letnim albo zimnym nawet jak ustawisz goraco na full
LongerD - 2014-01-20, 20:54

Właśnie u mnie obok radia nie widać żadnych nacięć w tym plastiku, a podobno powinny w nim być. Wyczytałem ze powinien szumieć ten wiatraczek, u mnie nie słychać żadnego szumu wiatraczka:(
pawel66600 - 2014-01-20, 21:40

Tak to powinno wyglądać


Spróbuj wyjąć zaślepkę obok radia i poszukaj wiatraczka, po prostu może masz wiatraczek ale ktoś tylko włożył zwykłą pełną zaślepkę

muchomorek165 - 2014-01-20, 21:44

pawel66600,

Tak z innej beczki co to za kiera ?

hotdriver - 2014-01-20, 21:50

No to juz masz odpowiedz czemu thermotronic nie dziala tak jak powinien, jak ma utrzymac temperature jaka ustawisz jak nie ma wogole informacji jaka ona w rzeczywistosci jest? :-D
speedy333 - 2014-01-20, 21:50

muchomorek165, a to nie jest ta 4-ramienna z poduchą ?? Ona była montowana w nowszych rocznikach albo w lepszych wyposażeniach... Tylko że ta akurat jest ładnie obszyta :D Sam ostatnio taką kupiłem po taniości...
hotdriver - 2014-01-20, 21:53

muchomorek165, na moje oko to obszyta albo kondon na niej:-) ps.sory ze post pod postem jak mozesz napraw
LongerD - 2014-01-20, 22:23

Jutro po robocie wydłubie tą zaślepkę i zobaczę co tam się kryje.
pawel66600 - 2014-01-20, 22:33

muchomorek165 napisał/a:
Tak z innej beczki co to za kiera ?

Kiera ori, z airbagiem czteroramienna, góra i dół skóra gładka a boki perforowana.
To jest ori kiera która wyjechała z fabryki w skórze i ma specjalne rowki na szwy, została obszyta w kwietniu 2012 roku. Minęło półtora roku i nie widać śladów zużycia. 150zł obszycie, polecam każdemu.


dratek - 2014-01-21, 13:24

Ładnie w środku chociaż ja będę robił chyba czerwone podświetlanie. Niedługo wpadnie tez taki sam licznik za 60zl :D

Wie ktoś jak wyjąć dmuchawe, albo chociaż gdziek ona się znajduje? Ja żeby dostać się do środka za thermotronic i radiem musze zdjąć ramkę nad licznikiem i nawiew po lewej :(

hotdriver - 2014-01-21, 14:04

Zeby wyciagnac caly zestaw dmuchawy musisz wyjac cala konsole a znajduje sie nad nogami pasazera wpisz w google wymiana dmuchawy golf 3 i wszystko bedziesz mial jasne sa fotoporady
LongerD - 2014-01-21, 15:45

No i troszkę się zdenerwowałem. Pod tą zaślepką koło radia niema nic.. Pusta dziura..
Rozumiem że muszę szukać tego czujnika temperatury gdzieś na szrocie, bo nowy racze nie dostępny?

wojtas83 - 2014-01-21, 16:56

LongerD, a masz pewność że Twojej ventce jest thermotronic? Może poprostu ktoś założył taki panel na pokrętła a masz zwykły panel nawiewów. Najlepiej było by gdybyś wyjął cały panel z pokrętłami i zobaczył, czy on rzeczywiście jest od thermotronica. Jeśli jest to cały panel z tyłu powinien być osłonięty takim niebieskim plastikiem. https://www.google.pl/sea...ml%3B1000%3B550
LongerD - 2014-01-21, 17:22

Miałem zwykły nawiew w G3 i tam te pokrętła chodziły ciężko, a w Vento lekko i gładko. Jak wspominałem gdy obracam pokrętłem od regulacji temp. słyszę jak silniczek zmienia położenie klapki nagrzewnicy. Więc chyba jest ten cały termotronik.
dratek - 2014-01-21, 19:32

Dzięki już znalazłem. Ehh zawsze zapomnę szukać na innych forach, przecież to golf w sedanie :faja:
hotdriver - 2014-01-21, 21:31

LongerD, weź wykręć ten panel nawiewu i zobacz jaki masz tak jak mówił wojtas83, jest zaledwie 6 śrub i wszystko będziesz miał jasne czy szukać czujnika czy szukać gdzie indziej przyczyny
LongerD - 2014-01-23, 16:09

Wszystko jasne- to na 100% Termotronic.. czujnika nie znalazłem bo go tam niema, nie widziałem również wtyczki do tego czujnika- bo to ma być wtyczka 3 pinowa? Znalazłem wtyczki od kodów błyskowych, 2 niepodłączone wtyczki 2 pinowe. Domyślam się ze te 2 pinowe to od podświetlenia schowków bo chyba powinny być podświetlane? Bo schowki mam 2 i ciemno w każdym.
hotdriver - 2014-01-23, 16:10

wtyczka jest 4 pinowa do czujnika 2 sa do czujnika NTC a dwa do wiatraczka
LongerD - 2014-01-23, 17:10

hotdriver napisał/a:
wtyczka jest 4 pinowa do czujnika 2 sa do czujnika NTC a dwa do wiatraczka

Powoli kolego żebym zrozumiał.. wtyczka do tego czujnika ma byc 4 pinowa? 2 piny to zasilanie tego wiatraczka, a pozostałe 2 to sam czujnik?

hotdriver - 2014-01-23, 18:59

Cytat:
wtyczka do tego czujnika ma byc 4 pinowa? 2 piny to zasilanie tego wiatraczka, a pozostałe 2 to sam czujnik
dokładnie tak :oklaski: Niżej masz schemat tego podłączenia a ten pin o oznaczeniu T4/3 który jest ucięty i idzie od czujnika NTC o oznaczeniu G56 idzie do masy.
Tak odbiegając od tematu dodaje 2 fotke dla tych którzy nie wierzą że przepalenie opornika dmuchawy w tym miejscu powoduje że cały nadmuch przestaje działać wiec nie można twierdzić że jeżeli jest przepalony opornik działa tylko na 4 biegu bo może się zdarzyć że wogóle nie będzie dzałał :diabeł:

LongerD - 2014-01-23, 21:03

Znalazłem również informacje- w przypadku braku lub uszkodzeniu czujnika, wlutować między styk 1 i 3 rezystor 3kOhm. Taką rezystancję powinien mieć ten czujnik gdy temp wewnątrz samochodu ma 25 stopni. Czyli jeśli ustawie na 28 to będzie non stop grzało?
Teraz zostaje tylko mały demontaż i poszukiwania tej nie szczęsnej wtyczki.

hotdriver - 2014-01-23, 21:38

Cytat:
rezystor 3kOhm. Taką rezystancję powinien mieć ten czujnik gdy temp wewnątrz samochodu ma 25 stopni. Czyli jeśli ustawie na 28 to będzie non stop grzało
nie, bedzie grzało do 25 stopni,
LongerD - 2014-01-24, 16:06

Kolego wydaje mi się że się mylisz.. Skoro komputer będzie myślał ze jest 25 stopni a ja mu zadam 28, więc będzie dążył do tych 28 stopni ciągle grzejąc. Mam nadzieje że jutro będzie poniżej -10 to pogrzebie w autku i poszukam tej nieszczęsnej wtyczki.
hotdriver - 2014-01-24, 17:17

tak czy siak 3 stopni w ta czy we w ta i tak nie odczujesz :)
LongerD - 2014-01-24, 18:40

Racja kolego. Nie wiem gdzie tu się daje + za pomoc bo z chęcią bym zasłużonym dal owego.
Pytanie czy ktoś ma zdjęcie tej końcówki od czujnika, lub samego czujnika na którym widać to gniazdo? Chciałbym wiedzieć czy są 4 piny w rzędzie czy 2 na 2.

hotdriver - 2014-01-24, 21:34

Są 2 po 2
tu masz fotke http://www.fm-exklusiv.at/ebay/0/5001.JPG

LongerD - 2014-01-25, 18:52

Wtyczkę znalazłem, rezystor podpiąłem, poskładałem wszystko do kupy i nawiew przestał działać.... no niech to gęś kopnie. Jutro muszę go naprawić, nie wyobrażam sobie jazdy bez nawiewów o 6 rano w poniedziałek..
dratek - 2014-01-25, 23:43

Oj tam. Tez niedawno jeździłem z otwartą szyba bo dmuchawa robila fochy :faja: Kupiłem dzisiaj ze szrotu druga za 3 dychy u jutro wymieniam. Mam nadzieje ze w tym tkwił cały problem :]
LongerD - 2014-01-26, 10:09

Podobno demontaż łatwy dosyć jest więc dziś się do niej dobiorę:)
LongerD - 2014-01-26, 18:36

Brak masy na silniku dmuchawy:) Dzięki za pomoc.
dratek - 2014-01-26, 18:38

Pany, od czego jest ten drucik co z od wiatraczka co wciąga powietrze jest :D ?


lesny1982 - 2014-01-26, 20:18

na 90% utzrymuje ustawiona tem. na thermotroniku na predkosci nawiewu 0 albo 1 bo juz nie pamietam :P ale auto musi jechac zeby thermo dzialalo to jest tak jakby zamiennik klimy :D
dratek - 2014-01-26, 20:24

Dzięki za szybką odpowiedź. Śmieszny ten drucik :D Mam nadzieję, że nadal działa :)
hotdriver - 2014-01-26, 23:53

Jest to termistor a jego zadanie to takie jak powiedzial lesny1982,:-D
dratek - 2014-01-27, 12:19

Hmm, znalazłęm fotkę i on na końcu ma taką kulkę , a u mnie jest tylko drucik niczym nie zakończony. http://img01.allegroimg.p...39/3912363925_1 Chyba bez tej "kulki" nie działa to jak należy. Tak mi się wydaje.
hotdriver - 2014-01-27, 14:37

dratek, są różne rodzaje termistorów oraz innych czujników masowych powietrza np w przepływomierzu również jest termistor czyli czujnik temperatury przepływającego powietrza a tam też jest drucik, przeważnie tam gdzie jest drucik powietrze przepływa dość mocno przez czujnik, tam gdzie jest zastosowana kulka powietrze które opływa czujnik nie posiada silnych zawirowań więc z większej (lub z mniejszej) powierzchni musi pobierać dane w tym przypadku o temperaturze (tak mniej więcej to wygląda) :) a żeby sprawdzić termistor musisz podłączyć omomierz zmiana oporności - termistor działa, jeżeli jest non stop ten sam odczyt nawet jak ciepłym lub zimnym powietrzem dmuchasz to termistor do wymiany
alien - 2014-01-27, 17:03

Podepnę się pod temat .

Panowie , po włączeniu nawiewu coś piszyczy , jak by wentylatorek się ocierał o coś :)
najbardziej słychać jak np na rondzie lecę :) czy skręcam w lewo - wtedy auto przechyla się lekko na prawą część i wtedy piszczy głośniej , jak tylko wyprostuje to już minimalnie :)
Od czego zacząć ? Na zaewnątrz troche piździ więc chciał bym skrócić czas :)

dratek - 2014-01-27, 17:23

hotdriver, ok dzięki. Sprawdzę to :OK:

alien, http://www.vwvento.org/porady/thermo/ :faja:

hotdriver - 2014-01-27, 21:37

alien, jeżeli masz thermotronic to może być ten wentylatorek co znajduje się na stronie co podał ci dratek, lub poprostu powoli zaciera ci sie wentylator nawiewu niestety z tym drugim bedziesz miał troche więcej zabawy, tak czy inaczej najpierw sprawdź który czyli wyłącz prędkości nawiewów na 0 i wtedy zobacz czy ci coś piszczy/brzęczy jak jeździsz, jeżeli nie to niestety musisz wyjść na zewnątrz i spędzić trochę czasu na mrozie bo musiał byś się dostać do łopatek wentylatora, czyli zdjąć podszybie wyciągnąć filtr pyłkowy i musiałbyś zakręcić nim i zobaczysz czy ma duży opór jeżeli tak to włącz wtedy nawiew i zobacz jak go słychać(tylko nie wkładaj tam paluchów jak będzie chodził nawiew :) ) jak ostro się zaciera to masz winowajce
alien - 2014-01-27, 22:16

Dzięki chłopaki !
Mam thermotronc i widziałem to na stronie głównej , ale wydaje mi się, że to nie od tego.
Dzwięki są po włączeniu nawiewu i dochodzą z prawej strony auta czyli pasażera wynika z tego , że wirnik :)
Toche spokoju było i znowu coś:)

dratek - 2014-01-28, 00:21

Dmuchawa nawiewu, znajduje się bezpośrednio nad nogami pasażera. Żeby go wyjąć najlepiej zdemontować schowek czy tam półke. W zależności co masz.
alien - 2014-01-29, 21:21

smaruje się to jakoś czy trzeba szukać innej ?
dratek - 2014-01-29, 22:07

U mnie w temacie masz zdjęcie (któreś z ostatnich) z licznikiem i właśnie ta dmuchawa to sobie zobacz jak to wygląda. Myślę że się smaruje ale niech się wypowie ktoś kto go rozbierał ;)
hotdriver - 2014-01-30, 11:17

alien, jeśli uda ci sie dostać wężykiem od strony podszybia między łopatki a obudowę tak aby wężyk był jak najbliżej ośki to psikasz takim preparatem jak WD-40 (jak go kupujesz w zestawie masz właśnie taki wężyk) będzie to zajeb...e trudne, jeśli ci się nie uda to zostaje tylko wykręcenie wentylatora od strony kabiny tam gdzie jest cały zespół dmuchawy, wyciągnięcie wentylatora i dopiero próba psikania zobacz może łopatki dotykają plastiku i dlatego piszczy musisz sam określić czy to zacierające sie łożysko ośki czy coś innego, najlepszym rozwiązaniem było by rozebranie wentylatora na części pierwsze i wtedy wyczyszczenie i nasmarowanie, bo psikaniem tak preparatem to może uciszyć na dzień lub rok to zależy jak środek spenetruje
Paweł J. - 2014-01-30, 11:44

Wyciągnięcie wentylatora od środka to 5 minut roboty (chyba 5 śrubek), wyciągniesz go i w domu sobie zobaczysz co go boli.
alien - 2014-01-31, 20:38

Dzięki za rady .
Ruszę z tematem pewnie jak będzie trochę cieplej :)
chyba , że nie wytrzymam juz tego piszczenia :D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group