|   | 
								Forum Volkswagen Vento Klub Polska Forum maniaków VW Vento | 
								  | 
							 
						 
						 
						
						Gaz/Benzyna - Czujnik stanu gazu 
						
												 sebastian - 2008-10-06, 12:09 Temat postu: Czujnik stanu gazu Mam takie pytanko, czy jest możliwe dołożenie takiego licznika, albo jakiegoś czujniczka, co by pokazywał stan poziomu gazu w butli w środku w aucie? Bo mój obecny, zamontowany na butli, który działa magnetycznie coś jakby niedokładnie pokazywał, a nie chce mi się co chwila zerkac do bagażnika i sprawdzać, więc pomyślałem, że może coś takiego da się zrobić w srodku? Wiem, że oryg. są takie przełączniki z wbudowanym "urządzonkiem" takim, w postaci diodek, ale nie wiem, jak to się ma w praktyce, jakbym chciał taki osobno zamontować do obecnego.
												 Paweł J. - 2008-10-06, 12:42
  Pewnie jakoś da się to zrobic...
 
Ale skoro na zegarze w butli pokazuje Ci dobrze to i na diodach też powinno byc ok.
												 cinek82 - 2008-10-06, 12:45
  U mnie na diodach rezerwa się włącza w połowie stanu w zbiorniku, zazwyczaj przy przejechanych 120 km a na rezerwie jeszcze jadę, ponad jeszcze raz tyle.   
												 Paweł J. - 2008-10-06, 12:48
  A u mnie to jest dziwne bo wszysćiutko dobrze pokazuje (4 diody i rezerwa) od nowosci wszystko gra...
 
 
W poprzedniej furce miałem regulacje rezerwy przy butli...pewnie i venciaczku mam, ale nie ruszam tego bo jest ok...
												 theority - 2008-10-06, 13:32
  a dostane jakieś piwo za odpowiedź ?   
 
 
Kupiłem sobie właśnie takie pełne wskazanie do golfa I gdzie mam instalację gaźnikową, czyli tylko diodkę czerwoną rezerwy. Teraz mam 10 diodek niebieskich i jedną czerwoną, a cała filozofia opierała się o zamontowaniu czujnika na oryginalnym szkiełku od pływaka (czyli tam gdzie magnetyczny wskaźnik). Oczywiście trzeba było jeszcze schować centralkę, podłączyć +12 po zapłonie i umieścić wyświetlacz na konsoli. Prawda że nie skomplikowane ?   
 
 
a dostane drugie piwo jak dam linki do stron ?   
 
 
http://www.allegro.pl/ite...paliwa_lpg.html
 
 
http://www.ase11.republika.pl/lf-8.html
 
 
 
BTW: Spyro, możesz gdzieś przyczepić ten temat. Zdaje się że może się komuś jeszcze przydać   
												 spyro - 2008-10-06, 21:32
  theority, zrób porae z tego, co? Zrób, zrób i wrzuce na stronke do działu porad bo to fajna sprawa taki bajerek, mi tego zawsze brakowało w Ventce.
												 sebastian - 2008-10-06, 21:37
  eee, no - o to mi chodziło   
 
theority, masz beczkę piwa ode mnie   
												 sebastian - 2008-10-06, 22:45
  Poczytałem, dużo się dowiedziałem, zakupiłem   
 
Dzięki Ci raz jeszcze   
												 theority - 2008-10-07, 06:53
  hehehe, no to super glanc   
 
 
jak dorwe moją golfinę pod koniec tygodnia mam nadzieję, to porobię fotki i coś się tam uklecie z porad   
 
 
niech służy   
												 spyro - 2008-10-07, 09:52
 
  	  | theority napisał/a: | 	 		  | i coś się tam uklecie z porad | 	  trzymam za słowo.
												 sebastian - 2008-10-09, 11:54
  theority, a powiedz mi, pod co podpiąłeś te kabelki? Bo wiem, ze pod coś, co daje prąd po zapłonie, ale konkretnie...? W bezpiecznik siępodpiąłeś, czy w jakieś inne kable, np. wycieraczki, dmuchawa...? Jak żeś to zrobił?
 
Dostałem już to i przy czasie będę to instalować   
												 theority - 2008-10-09, 12:57
  sebastian, ja się podpiąłem pod centralkę gazu, ma ona podawane +12V po zapłonie. Centralkę podpiąłem pod cewkę zapłonową   
												 spyro - 2008-10-09, 21:51
  theority, musze się do ciebie zgłosić kiedyś co byś mi to założył, fajny bajerek, ale montaz to magia jak dla mnie   
												 sebastian - 2008-10-09, 21:55
  spyro, ja takim samym laikiem jestem, ale to prościzna, na prawdę, skoro ja sam dam radę założyć, to i Ty dasz radę   
 
theority, ale ściągałeś izolację z przewodu, czy jak to zrobiłeś?
												 theority - 2008-10-10, 09:09
  sebastian, rozciąłem izolację na przewodzie od centralki i się pod lutowałem najzwyczajniej w świecie    Słuchaj jak będziesz zakładał to porób zdjęcia i uklecimy wspólnie poradę, bo Ty to zakładasz do Ventki a ja mam w golfie i choć zasada się nie różni to przynajmniej zdjęcia będą pasowały   
												 theority - 2008-10-10, 09:14
  spyro, montaż to prosty jak rozwinięcie druta i przyklejenie dwóch pierdółek w odpowiednie miejsce   
												 sebastian - 2008-10-10, 10:26
 
  	  | theority napisał/a: | 	 		  | rozciąłem izolację na przewodzie od centralki  | 	  
 
Ale skąd wiedziałeś, który jest +, a który -, jak tych kabli od centralki jest z 8 chyba...?
												 theority - 2008-10-10, 12:40
  ale czerwony to ostatnio był plusem a czarny minusem   
 
jeśli nie masz pewności co do masy to możesz wziąć ją z budy auta a plus albo z centralki albo z cewki albo przy radiu też powinno być po zapłonie.
												 sebastian - 2008-10-10, 12:50
  Pokaż kolorami jak to wyglądało z centralki?   
 
a pod sam beziecznik np. od dmuchawy czy wycieraczek też mogę się podpiąć, by nie tarmosić kabli?   
												 theority - 2008-10-10, 14:14
 
  	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | Pokaż kolorami jak to wyglądało z centralki? | 	  
 
Nie pokaże bo auto stoi u ojca   
 
 
 	  | sebastian napisał/a: | 	 		  a pod sam beziecznik np. od dmuchawy czy wycieraczek też mogę się podpiąć, by nie tarmosić kabli?    | 	  
 
Możesz ale dodaj wtedy osobny bezpiecznik 10-ke na czujnik.
												 sebastian - 2008-10-10, 22:38
  theority, a powiedz mi jeszcze, bo teraz mnie taka idea natchła    - czy mogę się wpiąć w jakieś tam wolne gniazdo przekaźników? Jest taka opcja?    Tylko, że wtedy bym musiał szukać, który jest plusowy, a który minusowy... czy wówczas to już bez znaczenia?   
 
Hmm, bo jeśli można, to jeszcze jak sprawdzić miernikiem, który to +, a który - ?
 
jeśli tak by można było, to od razu by szła prośba do    , by zapodał schematem przekaźników, ale która nóżka (gniazdko) jest od czego   
												 Paweł J. - 2008-10-11, 08:14
 
  	  | sebastian napisał/a: | 	 		  , to od razu by szła prośba do    , by zapodał schematem przekaźników | 	  
 
jakby co to już wrzucone     
 
 
												 theority - 2008-10-11, 08:29
  sebastian, pewnie że możesz jak znajdziesz +12 po zapłonie. Do tego celu wykorzystaj zwykłą probówkę 12V   
 
 
 	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | czy wówczas to już bez znaczenia?  | 	  
 
Przy elektronice na prąd stały zawsze ma to znaczenie.
 
 
Jak szukać w skrzynce przekaźników, patrz zdjęcie:
 
 
												 sebastian - 2008-10-11, 14:45
  Tygrysisko, ale nie chodziło mi o same gniazda, który przekaźnik od czego, tylko jakie gniazdko (na nóżki). Np. przekaźnik od pompy paliwa... ma ileś tam nóżek, przypuśćmy, że 4 no i za co te 4 nóżki odpowiadają. o to mi chodziło.   
												 theority - 2008-10-11, 14:46
 
  	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | za co te 4 nóżki odpowiadają | 	  
 
masz opisy na przekaźnikach   
												 sebastian - 2008-10-11, 15:13
  Już znalazłem na jednym, który +, a który masa.   
 
czy bezpiecznik dać?
												 theority - 2008-10-11, 15:22
  lepiej daj, zawsze większe bezpieczeństwo   
												 sebastian - 2008-10-11, 18:07
  Zamontowałem już, kable popodciągałem, ale za szybko ciemno się robi, więc robota musi poczekać najwcześniej do jutra. Na moje oko, to coś dziwinie to działa, bo czujki nie mam przyklejonej na szkiełku, a i tak swoje pokazuje jakieś tam kreseczki...
 
 
A co do bezpiecznika, to taki chyba z 0.2 A, no nie?
												 theority - 2008-10-11, 18:48
 
  	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | a i tak swoje pokazuje jakieś tam kreseczki...  | 	  bez przyklejenia powinien pokazywać połowę kresek a jeśli tak nie pokazuje to musisz to wyregulować potencjometrem na centralce czujnika.
 
 
Może być 0,2 lub nawet 0,1 jak masz pod ręką   
												 sebastian - 2008-10-11, 19:01
 
  	  | theority napisał/a: | 	 		  | Może być 0,2 lub nawet 0,1 jak masz pod ręką | 	  
 
pod ręką to nie mam, bo gdybym mial, to już bym założył   
 
Po niedzieli będzie pod ręką, jak kupię   
 
 	  | theority napisał/a: | 	 		  | bez przyklejenia powinien pokazywać połowę kresek | 	  
 
No coś koło tego jakby pokazywało.
 
A montaż? hehehe dziecinnie prosty, jeszcze łatwiejszy od strugania cepa, a raczej jego konstrukcji.
 
Więcej czasu będę tylko musiał pościęcić na estetyczne zakamuflowania kabelka od centralki, który mi na razie zwisa ot tak    Czujkę puściłem lewymprogiem, pod tylną kanapą i no bagaznika. No i zostanie mi jeszcze tylko smao przyklejenie czujki, to tez się na spokojnie pobawię. Jutro porobię zdjęcia i uklepie się poradę z tego    Kabelki i styki zrobiłem identycznie, jak robiłem brzęczyk. Dolutowałem do tych blaszek kabelki, wetkłem i działa   
 
  
 
tu się wpiełęm i elegancko po zapłonie wsio działa.
 
Po montarzu zrobię profesjonalny schemat i szkic, i zdjęcia   
												 theority - 2008-10-11, 19:21
 
  	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | Kabelki i styki zrobiłem identycznie... | 	  
 
No właśnie wysłałem wczoraj do Spyra ten mój element porady żeby Tobie wysłał, bo Twojego maila nie widzę   
 
 
No to ładnie pikobelo to porobiłeś     to poradę znoszę na Twoje barki w takim razie     Dziwnie by to wyglądało w mojej wersji w golfie I   
												 sebastian - 2008-10-11, 19:28
 
  	  | theority napisał/a: | 	 		  | to poradę znoszę na Twoje barki w takim razie  | 	  
 
nie ma sprawuchy   
 
Ale w dużej mierze to Twoja zasługa, że temat się rozwinął, bo pokazałeś co i jak, i że w ogóle jest takie coś możliwe i dostępne.
 
Moja wersja będzie to taka dla leniwych, którym nie chcialoby się ucinać kabli i sprawdzać, który od czego itd.
 
 
A sprawdziłęm teraz i na niepodłączonej czujce po jakimś czasie pokazuje mi połowę, czyli te 4 kreseczki, czyli jest dobry     	  | theority napisał/a: | 	 		  | No to ładnie pikobelo to porobiłeś  | 	  
 
co to jest pikobelo?    	  | theority napisał/a: | 	 		  | Dziwnie by to wyglądało w mojej wersji w golfie I   | 	  
 
dziwnie, nie dzwinie, ale to VAG, więc jeden grzyb   
 
 
 
-tylko lipę mi odwalił sprzedający, bo zamawiałem z diodami zielonymi, z resztą jeszcze jak byk - wielkimi literami napisałem mu w mailu i w tytule przelewu, ze chcę zielone, a przysłal mi niebieskie. Lipa taka, ze trochę w nocy po oczach walić będzie, ale trza będzie się przyzwyczaić, bo szkoda czasu i pieniędzy, by wymieniać   .
 
 
 
A robiłeś ten ekran od cewki? Nie wiem, czy ja nie będę musial takiego zrobić, bo mam dośc blisko ją od wskaźnika, ale sie zobaczy, czy nie będzie nic zakłucać i wprowadzać w błąd czujnika   
												 theority - 2008-10-11, 20:13
 
  	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | Ale w dużej mierze to Twoja zasługa, że temat się rozwinął, bo pokazałeś co i jak, i że w ogóle jest takie coś możliwe i dostępne.  | 	  
 
Och bo się spale od tych rumieńców   
 
 	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | Moja wersja będzie to taka dla leniwych | 	  
 
to podeślij ją do mnie to najwyżej bym coś ewentualnie dopisał   
 
 	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | pikobelo? | 	  
 
Czyli że jest pięknie   
 
 	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | ze trochę w nocy po oczach walić | 	  
 
EEE tam, też mam niebieską wersję bo taką chciałem    Mam niebieskie autko w końcu    nie będzie tak waliło   
 
 	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | A robiłeś ten ekran od cewki? | 	  
 
Nie, bo nie ma takiej potrzeby, choć nie wiem jak tam sprawa u Ciebie wygląda, ale jak chcesz to dla pewności możesz dołożyć   
												 sebastian - 2008-10-11, 20:32
 
  	  | theority napisał/a: | 	 		  | to podeślij ją do mnie to najwyżej bym coś ewentualnie dopisał | 	  no to w końcu zdecydujmy się, kto ma napisac ta poradę, ja czy Ty, czy obaj razem wzięci?   
												 theority - 2008-10-11, 21:22
 
  	  | sebastian napisał/a: | 	 		  no to w końcu zdecydujmy się, kto ma napisac ta poradę, ja czy Ty, czy obaj razem wzięci?    | 	  
 
Chciałem żebyś Ty ją napisał i podtrzymuję moje słowa    dobra, nie mieszam już nic    
												 sebastian - 2008-10-11, 21:30
 
  	  | theority napisał/a: | 	 		  | Chciałem żebyś Ty ją napisał  | 	  
 
dobra, merytorycznie już napisałem, a zdjęcia zapodam za dnia w wolnej chwili, jak i też wyślę do kierownika, co by wrzuciłl na stronkę. Oczywiścię uwzględnię przy tym pewnego ideologa w tej kwestii   
												 sebastian - 2008-10-11, 21:42
  theority, na razie tak to wygląda, ale jeszcze na pewno dojdzie trochę zdjęc, dla ułatwienia sprawy, może coś w opisie się zmieni   
 
przestudiuj, ew. uwzględni się jakieś poprawki   
 
 
Chcąc mieć pełną kontrolę poziomu gazu na desce rozdzielczej, nie pozostaje nic innego, jak kupić specjalny wskaźnik ilości gazu, wraz z całym układem sterującym, dostępny chociażby na Allegro. Wygląda to mniej więcej tak:
 
http://www.otofotki.pl/im...1786383297i.jpg
 
http://www.otofotki.pl/im...t749467785t.jpg
 
Cały opis, jak to działa, funkcjonuje, jak zamontować itd. dostępny jest tutaj:
 
http://www.ase11.republika.pl/lf-8.pdf
 
Cały szkopuł polega na tym, żeby tylko wpiąć się w instalację do zasilania tego wskaźnika, ale po zapłonie, oczywiście. Można na wiele sposobów: wpinając się w różne kable, np. od nawiewu, wycieraczek itd. Ja zrobiłem to w ten sposób, że nie rozcinałem żadnych kabli, tylko wziąłem zasilanie prosto z wolnego gniazda przekaźników. Do tego celu może służyć obojętnie którykolwiek wolny port. Ważne tylko, aby poprawnie odszukać masę i +12V. Jak już to znajdziemy, to jesteśmy w domu. Ja działałem z tym wolnym portem przekaźnika:
 
http://www.otofotki.pl/im...1319422074w.jpg
 
Kabelki od tego całego urządzona są ładnie zarobione, więc potrzeba tylko (aby to miało ręce i nogi) dolutować do tego dwa styki, żeby można było łatwo włożyć w odpowiednie gniazdo.  Dla pewności można wlutować bezpiecznik, np. 0.1 mA albo jeszcze mniejszy (z racji na znikomy pobór prądu przez to urządzenie), kupiony w jakimś sklepie elektronicznym. Potem tylko wystarczy znaleźć miejsce, aby ładnie ukryć całą tą centralkę, przykleić wskaźnik w wybrane miejsce, pochować ładnie kabelki (ja puściłem wszystko pod lewym progiem, następnie pod tylną kanapą i stamtąd prosto do butli), oraz przykleić czujkę na wskaźniku, na butli, według instrukcji podanej wyżej.
 
 
Oczywiście nie zapominam o naszym koledze, Theority’m – pomysłodawcą całego tego przedsięwzięcia, bo dzięki niemu to wszystko teraz jest. On podsunął pomysł, a ja go zrealizowałem.    Z resztą… On i tak już zakładał to, tyle, że w Golfie I. Może i w troszkę inny sposób, ale zasada działania jest taka sama. Także pozdrawiam Go serdecznie i życzę powodzenia w montażu.
												 theority - 2008-10-11, 23:38
 
  	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | albo jeszcze mniejszy | 	   
 
mniejszy bezpiecznik nie może być (podstawa prądu stałego w aucie    )
 
 
 	  | sebastian napisał/a: | 	 		  | Oczywiście nie zapominam...  | 	  
 
o mnie nie musisz wspominać, wystarczy link do tematu na forum, warto rozwijać dyskusję   
												 sebastian - 2008-10-12, 14:32
  Kurczę, napotkałem na problem tego typu, czego się spodziewałem od początku... mianowicie: Wskaźnik na wyświetlaczu ni epokazuje tego samego, co wskaźnik na butli. Wyregulowałem sobie tą "polowę" stanu tym potencjometrem i tak się akurat fajnie złożyło, że jak przyjechałem, to mialem połowę gazu (wg wskaźnika butlowego). Jak przytkałem czujkę na szkiełko to nic. Zero reakcji. jak pokazywało polowę, to była połowa. Ruszając na lewo i prawi - góra, dół - nic się nie zmieniało na wyświetlaczu. Co myślałem, że może walnięty jest, ale sprawdzałem tymmagnesem, to wedle instrukcji - wychodzi, ze jest dobry. Ale pojechałem dotankować do pełna i dalej próbowałem. No to teraz, po tym tankowaniu, jak przytykam wskaźnik w połowie szkiełka, jak wskazówka jest na maxa, to w połowie jej wskazań - na wyświetlaczu pokazuje mi 5-6 kresek. Jak czujką oddalam w lewo, to już nawet i 7 dioda się zaświeciła. Jak powracam do stanu początkowego, czyli na połowę, to znowu 5-6 kresek się pali. Jak czujkę całkowicie odczepię, to powraca na 4 kreski.
 
Na moją logikę to wygląda w ten sposób, że im przesuwam czujką w lewo, to pokazuje więcej diod. Czyli chyba jest dobrze. Wszysko ok, ale co będzie (jeśli będę miał czujkę bardziej wysuniętą, niż w polowie szkiełka), jeśli poziom gazu spadnie do połowy, albo i mniej? Wtedy np., jak będzie 1/4 gazu, to akurat wskazówka będzie w tej samej lini z czujką. I to mnie martwi, jak to rozgryźć... Mialo być tak pięknie z opisu czytajać, a tu zupełnie co innego wychodzi.
 
dodam, ze mam skalę roznącą w prawo, czyli standardową. Im bardziej w prawo strzałka się wychyla, tym więcej gazu jest.
 
Co o tym sądzisz?
												 theority - 2008-10-12, 17:13
  To może przypnij czujnik tak jak jest w instrukcji, i dopiero wtedy wyreguluj sobie potencjometrem ilość gazu. Przykładowo jak masz teraz pełny bak to wyreguluj potencjometrem żeby świeciły się wszystkie diody. Ewentualnie możesz się pobawić z P2, może on pomoże. Daj znać co zrobisz
												 theority - 2008-10-12, 17:15
  a jeszcze spytam, czy próbowałeś rozwiązywania problemu wg instrukcji ?
												 sebastian - 2008-10-12, 17:52
 
  	  | theority napisał/a: | 	 		  | a jeszcze spytam, czy próbowałeś rozwiązywania problemu wg instrukcji ? | 	  
 
no próbowałem wszystkimi sposobami, tak, jak w instrukcji napisane, ale nic nie przynosiło efektów...
 
 	  | theority napisał/a: | 	 		  | To może przypnij czujnik tak jak jest w instrukcji, i dopiero wtedy wyreguluj sobie potencjometrem ilość gazu. | 	  
 
Pewnie, ze tak zrobić mogę, ale to czasu potrzeba na przetestowanie, bo w przeciągu tygodnia nigdzie w trasę sie nie wybieram, co bym mógł spalić ten gaz, a jeżdżąc do roboty i z powrotem na pewno tego nie spalę. A czas ucieka, bo w razie czego to bym zwrócił gościowi go...
												 theority - 2008-10-13, 09:44
  no niestety    inaczej Ci już nie poradzę jak dostosowanie tymi potencjometrami   
												 sebastian - 2008-10-17, 19:36
  Chyba w końcu udało mnie się znaleźć ten "punkt G"   
 
co prawda różnica była w dwóch kreseczkach, bo przy pustej butli świeciły mi się jeszcze dwie kreseczki, ale pokręciłem guziołkiem i mam już żydka na pustej butli   
 
Zalałem do pełna i się piknie świecą wszystkie kreseczki, czyli wsio działa, jak należy   
 
Jeszcze tylko przy czasie zamontuje siębezpiecznik, który już kupiłem, 1 mA i chyba będzie to na tyle   
												 theority - 2008-10-17, 21:01
  sebastian, no to mnie uspokoiłeś    niech służy   
												 
					 | 
				 
			 
		 |