Pomógł: 3 razy Wiek: 47 Dołączył: 28 Sie 2006 Posty: 268 Skąd: Kraków
Wysłany: 2007-05-16, 10:20 hamowanie silnikiem
Spotkałem się ostatnio ze stwierdzeniem że silniki na wtrysku działają tak, że podczas hamowania silnikiem powyżej określonej wartości obrotów zminiejszają ilośc dostarczanego paliwa lub odcinają dopływ zupełnie. Zastanawia mnie jak to jest w ventylu a w szczególności czy działa ten mechanizm w przypadku instalacji gazowej.
Silnik: 1,8 90KM B+G Pomógł: 158 razy Wiek: 43 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 12924 Skąd: Łódź
Wysłany: 2007-05-16, 10:37
Silnik na wtrysku w momencie hamowania silnikiem nie zużywa wogóle paliwa, Pod warunkiem, że obroty są powyżej 2 tys.
Sam sprawdzałem to na swoim aucie jeżdżąc na benzynie. Nie dość że hamowaniesilnikiem jest bezpieczniejsze od wrzucania na luz, bo w razie jakiejś niebezpiecznej sytuacji możesz energicznie przyspieszyć to jeszcze oszczędzasz paliwo. Ale konieczny jest silnik z wtryskiem, bo np na mojej najprostszej instalacji, bez komputera manewr ten nie działa,, ale na benzynie jak najbardziej, podobnie z instalacjami LPG zasilanymi poprzez komputer.
Także jednym słowem mówiąc, to działa...
Mając komputer pokładowy w aucie możesz to zobaczyć, że chwilowe spalanie masz równe zeru (przetestowane przeze mnie na kumpla Octavii 1,9 TDI). Ważne aby obroty były powyżej 2 tys, bo poniżej tej wartości silnik zaczynam znowu pobierać paliwo, żeby nie zgasnąć...
Dołączę się do tematu i nie zgodzę się z tym, jeśli chodzi o wtryskiwacze benzyny, nie jest prawdą iż samochód przy hamowaniu silnikiem nie zużywa paliwa, sterownik podaje impuls sterujący asynchroniczny, co pewnie suw , gdyż całkowite odcięcie wtrysku paliwa spowoduje przepłukanie silnika i w przypadku komory spalania drastyczne ochłodzenie ścianek komory co powoduje zmianę czasu dyfuzji cząstek paliwa do powietrza co wiąże się z wzrostem emisji tlenków NOx przede wszystkim a w ówczesnych silnikach wyposażonych w czujnik tlenu (sonda lambda) sterownik, na to nie pozwoli, dawka paliwa w tym przypadku jest tak mała iż komputer pokarze spalanie na poziomie 0.0l lecz w rzeczywistości tak nie jest, to samo dzieje się z silnikami ZS , gdyż w ich przypadku proces spalania odbywa się na podniesieniu parametrów termodynamicznych... w CR odbywa się to na podaniu dawki pilot sygnałem wyzwalającym o bardzo małej długości... tak to mniej więcej wygląda...
Silnik: 1,8 90KM B+G Pomógł: 158 razy Wiek: 43 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 12924 Skąd: Łódź
Wysłany: 2007-05-16, 11:21
I tak wynika z tego że jeździ się oszczędniej, tzn.
janes napisał/a:
dawka paliwa w tym przypadku jest tak mała
Ale dzięki za info, bo żyłem w przeświadczeniu, które zresztą potęgują różne artykuły i programy w TV, że spalanie jest równe zeru.
Najważniejsze, że jest bardzo niskie, wręcz równe zeru... Ja od jakiegoś czasu jestem zwolennikiem hamowania silnikiem ze względu na bezpieczeństwo i staram się przekonać wszystkich jeżdżących na luzie, że to jest niebezpieczne... I do tego można parę mililitrów paliwa zaoszczędzić, oczywiście dla portfela to pewnie mała różnica, ale dla efektu cieplarnianego całego świata to wielka różnica... Więc hamujmy silnikiem, skoro już nasze autka muszą jeździć na światłach cały rok i zwiększać efekt cieplarniany to chociaż tak pomóżmy
Silnik: 1,8 90KM B+G Pomógł: 158 razy Wiek: 43 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 12924 Skąd: Łódź
Wysłany: 2007-05-18, 11:10
Poldi napisał/a:
a skąd wiesz że na gazie to nie działa?
jeśli masz instalację LPG z kompem to ok, działa, ale jak masz najprostszą z śruba to nie ma szans, bo wtedy niezaleznie czy dodajesz gazu czy hamujesz silnikiem gazu leci tyle samu do silnika. dlatego tez jak ja hamuje silnikiem to autko słabo zwalnia, zaś na benzynie czuć różnicę. Także LPG z kompem i wtryskiem, wtedy działa hamowaniesilnikiem, tzn zmniejsza się spalanie.
no i panowie nastał moment na odświeżenie tematu "hamowaniesilnikiem" czy auto spala paliwo czy nie spala itp ponieważ poczytałem sobie w necie na ten temat i co widzę?? wydaje mi sie ze 90% osób uważa twierdzi że auto podczas hamowania silnikiem nie spala paliwa. Nawet znalazłem cos na temat taki ze auto nie spala paliwa ponieważ hamowania silnikiem energia kinetyczna z kół jest przenoszona za pomocą przekładni skrzyni do wału silnika.
to są przykłady stron gdzie jak widać większość osób uważa ze jest zerowe spalanie paliwa. moja w/w wypowiedz to przytoczenie fragmentu postu z którejś ze stron ale czy tak jest naprawdę?? czy jest ktoś w stanie jasno wyraźnie mi to wyjaśnić jak jest naprawdę. Wszyscy tylko piszą "to czysta fizyka, banalne" tylko nikt nie umie tak naprawde tego wyjaśnić
z tego to czytałem to moim zdaniem nikt nie jest w stanie konkretnie powiedzieć jak z tą "fizyką" jest skoro to tak proste dla niektórych użytkowników, nawet raz czytałem ze spaliny wracane są kolektorem dolotowym ponieważ w spalinach jest jeszcze 30% kaloryczności (mowa o dieslu) ale to pozostawiam dla innych aby się wypowiadali
wiadmo ze hamowaniesilnikiem jest zdrowe i oszczedne ale to co tu pisza zalatuje mi bzdurą z deka....
wychodzi na to siła rozpedu auta dziala na skrzynie w odwrotny sposób czyli ze to kolo napedza skrzynie - wiec poznie co skrzynia napedza silnik? i korbowód kreci sie bezwladnie i auto jedzie na samym powietrzu?? - ja to tak zrozumialem
adbaca napisał/a:
auto nie spala paliwa ponieważ hamowania silnikiem energia kinetyczna z kół jest przenoszona za pomocą przekładni skrzyni do wału silnika.
to jest tak czy inaczej energia mechaniczna!
energia kinetyczna jest to energia ktora wytwarzaja rozpedzone czasteczki - bez połaczen mechanicznych - jak np w automatycznych skrzyniach biegów (jak sie nie myle )
ja mam takie wyobrazenie ze silnik pracuje z identyczna siła w okreslonych warunkach - warunki my okreslamy pedałem gazu. przekladnia pozwala rozlozyc sile tak zeby silnik jak najmniej sie meczył i dawal rade rozpedzac samochód - i teraz jak zredukujemy to na skrzynie zadzialamy siła silnika ktora zawsze jest stala i mi sie wydaje ze nie ma bata zeby skrzynia mogła dzialac rozpedzajaco na korbowód!! a oszczednosci polegaja na tym ze hamowaniesilnikiem jest polaczone ze spokojna nieagresywna jazda - moze sie myle ale tak mam w glowie kpoki co
, nawet raz czytałem ze spaliny wracane są kolektorem dolotowym ponieważ w spalinach jest jeszcze 30% kaloryczności (mowa o dieslu)
Raczej jest wracane z powodu zaworka EGR. Ekologia
adbaca napisał/a:
Nawet znalazłem cos na temat taki ze auto nie spala paliwa ponieważ hamowania silnikiem energia kinetyczna z kół jest przenoszona za pomocą przekładni skrzyni do wału silnika.
Moim zdaniem prawda, az do momentu kiedy praca silnika musi byc podtrzymana bo inaczej by zgasl czyli okolice 1200obr/min
_________________ VW Vento 1.9TDI 1Z++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
żeby ktoś tylko wytłumaczył mi tą "prostą fizykę" i mechanikę silnika ponieważ nawet czytałem zasadę działania silnika co tez mogę wstawić na forum, zresztą chyba w którymś z tych linków jest zasada działa silnika
Silnik: 2,5 V6 x25xe Pomógł: 2 razy Wiek: 36 Dołączył: 28 Sie 2009 Posty: 258 Skąd: Lublin i okolice
Wysłany: 2009-12-01, 19:50
skoro silnik nie pobiera paliwa wiec teoretycznie powinien nie pracować albo raczej działać na zasadzie sprężarki powietrza. a moim zdaniem to jest taki troche chwyt bo silnik musi dostawać cały czas pewną dawkę paliwa zeby nie zdechł wiec co to za różnica jak wyrzucimy na luz czy będziemy hamować silnikiem a on dostanie tyle paliwa jak był by na biegu jałowym. moim zdaniem zadna, z tym ze jak wyrzucę na luz to ujadę co najmniej kilometr a tak będę jechał pod obciążeniem połowę tej drogi a drugą połowę bede hamował silnikiem... nie wiem co jest lepsze... i bardziej oszczedne.
dużo zależy od tego gdzie się poruszamy jeśli w mieście to nie ma sensu wyrzucać na luz a potem hamować i zużywać klocki hamulcowe ale jeśli mamy prosty odcinek drogi gdzieś na wichurze to chyba bedzie bardziej oszczędnie wyrzucić na luż i dotoczyć sie na miejsce
a jeśli chodzi o bezpieczeństwo to zgodze sie hamowaniesilnikiem jest bezpieczniejsze
_________________ Tutaj chodzi o pasje tutaj chodzi o siłę tutaj chodzi o moc...:)
Jakby to wytlumaczyc. Masz kolo ruletki. Wprawiasz je w ruch i sie kreci. Czy to oznacza ze caly czas musisz dawac mu energii (paliwa) zeby sie krecilo? Nie, bedzie sie krecic az a koncu bedize sie krecic wolniej i stanie. To samo z silnikiem. Nie bierze paliwa do pewnego moemntu.
_________________ VW Vento 1.9TDI 1Z++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
Silnik: ... Pomógł: 302 razy Dołączył: 18 Mar 2006 Posty: 10606 Skąd: ...
Wysłany: 2009-12-01, 20:06
Co do hamowania silnika to wystarczy spojrzeć na komputer od spalania i widać że jest 0.0 przy takim zabiegu
Nie wiem jak to jest w dizlu ale benzyniaku tak jest.
A co do tego czy moc jest przekazywana z kół do silnika podczas hamowania silnikiem...taki prosty przykład z soboty. Jechałem z całą rodziną z zakupów....4 osoby, dziecko i zakupy w bagolu. Jest u mnie w okolicy stroma góra....zjeżdżając z góry puściłem gaz...co się okazało....samochód delikatnie zwiększał obroty i przyspieszał pod wpływem zjazdu ze stromej góry i dosyć sporego obciążenia...więc wychodzi na to że ta energia jest w jakiś sposób przekazywana.
To samo z silnikiem. Nie bierze paliwa do pewnego moemntu.
no ok ale co wtedy z fazami zassanie wybuchu i wdechu? na samym powietrzu nie wyjda raczej no przy wtrysku moze jeszcz mikroskopija dawke paliwa dac tylko ale w innym przypadku to tego nie widze
Nie wiem jak to jest w dizlu ale benzyniaku tak jest.
mój tata ma VW Tourana 2.0 "Dizel" i także jest 0.0 przy hamowaniu silnikiem
zlotykamil napisał/a:
no ok ale co wtedy z fazami zassanie wybuchu i wdechu? na samym powietrzu nie wyjda raczej no przy wtrysku moze jeszcz mikroskopija dawke paliwa dac tylko ale w innym przypadku to tego nie widze
w większości instalacji LPG także jest możliwość ustawienia "programu hamowania silnikiem" ale trzeba określić minimalną wartość obrotów silnika, więc większośc monterów sobie to odpuszcza ...
_________________ Spełniaj marzenia, bo życie jest krótkie.
Ostatnio zmieniony przez zeniTh 2009-12-01, 20:11, w całości zmieniany 1 raz
Silnik: 2,5 V6 x25xe Pomógł: 2 razy Wiek: 36 Dołączył: 28 Sie 2009 Posty: 258 Skąd: Lublin i okolice
Wysłany: 2009-12-01, 20:09
bradley napisał/a:
Jakby to wytlumaczyc. Masz kolo ruletki. Wprawiasz je w ruch i sie kreci. Czy to oznacza ze caly czas musisz dawac mu energii (paliwa) zeby sie krecilo? Nie, bedzie sie krecic az a koncu bedize sie krecic wolniej i stanie. To samo z silnikiem. Nie bierze paliwa do pewnego moemntu.
czyli wg ciebie wtedy silnik chodzi na powietrze? tzn działa jak sprężarka? jakoś nie mogę w tio uwierzyć zeby tak zupełnie nic nie palił bo co by wtedy pokazywała sonda lambda która ma przecież za zadanie wykrywanie tlenu w spalinach cuda by pokazywała. a wraz z nią szalał by komputer silnika
_________________ Tutaj chodzi o pasje tutaj chodzi o siłę tutaj chodzi o moc...:)
Silnik: ... Pomógł: 302 razy Dołączył: 18 Mar 2006 Posty: 10606 Skąd: ...
Wysłany: 2009-12-01, 20:26
Jak widać po moim profilu mam samochód na gaz...2czy3 razy zdarzyło mi się tak, że skończył mi się gaz i musiałem przerzucić na benzynę....a co się dzieje jak się kończy gaz Samochód przez kilka sekund szarpie (normalka-jest gaz ale jest go za mało) po czym gdy się skończy dzieje się to samo co przy hamowaniu silnikiem...czyli obroty spadaj wraz ze spadkiem prędkości-a w tedy na bank nie idzie żadne paliwo na silnik.
Co do hamowania silnikiem to nie jestem do końca pewnie czy jest to faktycznie 0.0 ale jak już to sa to śladowe ilości...znacznie mniejsze niż gdybyśmy wrzucili na luz.
Silnik: 2,5 V6 x25xe Pomógł: 2 razy Wiek: 36 Dołączył: 28 Sie 2009 Posty: 258 Skąd: Lublin i okolice
Wysłany: 2009-12-01, 20:50
FWD350 napisał/a:
brave, wpadniesz na spota do lbn ja wezme kompa i zobaczysz ze nic ci nie pali jak puscisz gaz na biegu
op 1. nie wiem czy na stówę bede
2 jatam komputerom za bardzo nie wierze lubią oszukiwać (bo ludzie je programowali)
3 a swoją drogą ciekawe to jest jak to jest naprawde
_________________ Tutaj chodzi o pasje tutaj chodzi o siłę tutaj chodzi o moc...:)
no ok ale co wtedy z fazami zassanie wybuchu i wdechu?
Uklad korbowo-tlokowy pracuje. Zawory otwieraja sie i zamykaja. Wszystko dziala tak samo tylko paliwa nie ma. Po prostu energia kinetyczna kol pojazdu za posrednictwem polosiek jest przekazywana na skrzynie, a ta za pomoca sprzegla dalej na silnik.
brave napisał/a:
co by wtedy pokazywała sonda lambda
Nie wiem co mowi, bo w dieslu takiej sondy nie uswiadczysz
_________________ VW Vento 1.9TDI 1Z++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
energia kinetyczna kol pojazdu za posrednictwem polosiek jest przekazywana na skrzynie, a ta za pomoca sprzegla dalej na silnik.
no ok moze i tak jest bo teraz poprostu teoretyzuje bo sie nie znam - zgodze sie ze tak jest i co wtedy jak wciskasz pedał gazu? paliwo z powrotem wraca ? dziwne było by to troche ze raz raz go nie ma...
a co powiesz na to ze jak np zredukujesz prze 4 tys z 5biegu na 3ci np i auto staje deba - gdyby wał w tym momencie był bezwladny to tak by sie nie działo - tak?
kiedys bylem siadkiem jak peugocie 405 zredukowal przy 150 na 4 bieg (bez gazu) - kola zaczeły piszczec - to taki był opór silnika
(ps moj kolega uwaza ze wtedy dopiero "silnik zyje" - jego juz nie zyje )
"Co do hamowania silnika to wystarczy spojrzeć na komputer od spalania i widać że jest 0.0 przy takim zabiegu "
odnośnie Twojej wypowiedzi to mi nie chodzi o to co pokazuje komputer chodzi mi o to co jest bo komputery pokazuja dziwnie dla przykładu wiem dwa auta vw polo 1,4 benz w którym pokazuje komputer ze podczas hamowania silnikiem auto spala 2 litry a podczas pracy na biegu jałowym mniej czego komputer nie pokazuje i tak samo jest w alfie 159 identyczna sytuacja wiec o co chodzi czemu tak jest?? Vw polo ma 1 rok, alfa jest 2u letnia.
interesuje mnie skąd jest praca silnika dlaczego silnik pracuje skoro nie ma benzyny oleju napędowego
np zredukujesz prze 4 tys z 5biegu na 3ci np i auto staje deba - gdyby wał w tym momencie był bezwladny to tak by sie nie działo - tak?
Tzn co masz na mysli dokladnie? Wciskasz pedal sprzegla, wtedy tarcza sprzegla nie przekazuje momentu obrotowego na kolo zamachowe. Jesli kolo jest odelzone (po tuningu) to silnik szybciej wytraca predkosc obrotowa, ale tez szybciej ja zyskuje podczas przyspieszania.
_________________ VW Vento 1.9TDI 1Z++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
polo 1,4 benz w którym pokazuje komputer ze podczas hamowania silnikiem auto spala 2 litry a podczas pracy na biegu jałowym mniej czego komputer nie pokazuje i tak samo jest w alfie 159 identyczna sytuacja wiec o co chodzi czemu tak jest??
Pytanie z jakiej predkosci obrotowej. Bo jesli hamujesz z 2tys obr/min to to moze byc juz zbyt mala predkosc obrotowa dla benzyny.
Przykladowo. Hamuje na 2 biegu z 4tys obrotow, silnik jest na tyle mocny, ze potrafi dojsc do 1000obr, 900 i bez gazu bedzie jechal dalej nawet pod lekka gorke. Tylko, ze wtedy juz spala paliwo, bo perpetum mobile to on nie jest
_________________ VW Vento 1.9TDI 1Z++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
wciskasz zapinasz 3 i puszczasz - samochód raptownie hamuje (jak sie nie trzymasz walisz głowa w kierownice ) - taka rekakcje wymusza to ze silnik pracuje z taka a nie inna szykroscia i gdyby w tym momencie nie dostawal paliwa to by stał w miejcu - spróbuj sie rozpedzic i wygasic silnik - zobaczymy jak daleko doledziesz?
zlotykamil, znajde bezpieczny odcinek drogi sprobuje. Byleby blokada kierownicy nie wlaczyla sie
Chociaz szkoda mi turbiny i jej wirnika...
_________________ VW Vento 1.9TDI 1Z++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
Silnik: AHU+ Pomógł: 8 razy Wiek: 35 Dołączył: 24 Sie 2009 Posty: 1278 Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2009-12-02, 07:15
jak chcecie wiedzieć jak jest naprawdę (ja też chce) to trzeba wziąść benzyniaka i go odpalić "na popych" raz z gazem w podłodze a raz bez gazu.(choć bez gazu w podłodze też może odpalić bo za małe obroty są i dawka paliwa będziedostarczana)
Nie poda poki wtryskiwacze nie dostana impulsu ze sterownika ze maja "lac paliwo"
_________________ VW Vento 1.9TDI 1Z++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum