Części samochodowe do VW w sklepie iParts.pl

Forum Volkswagen Vento Klub Polska Strona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Zaloguj  Chat
 Ogłoszenie 

Poprzedni temat :: Następny temat
Informacje o felgach i oponach
Autor Wiadomość
pawel39106 
Ventomaniak
VW



Silnik: 1.8 Pb+LPG
Pomógł: 9 razy
Wiek: 34
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 687
Skąd: Broniszów (podkarpackie)
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2013-01-24, 19:30   Informacje o felgach i oponach

Wyciąłem z innego forum bo przydatne informację są :]



FELGI

Szerokość - mierzona między rantami felgi w miejscu gdzie zostaje założona opona, zazwyczaj podawana w calach.
Wysokość - największa średnica felgi mierzona w miejscu oparcia stopki opony. Zazwyczaj podawana w calach.
ET - Odległość pomiędzy geometrycznym środkiem felgi a płaszczyzną jej styku z piastą (w mm)
Rozstaw śrub - średnica okręgu, na którym rozmieszczone są otwory. Mierzona między środkami przeciwległych otworów przy ich parzystej liczbie.
Średnica otworu centrującego - średnica otworu, który przychodzi na kołnierz piasty w samochodzie. Często, wstawiany w felgę jest plastikowy lub aluminiowy pierścień, który redukuje otwór centralny w feldze do potrzebnego nam rozmiaru w zależności od średnicy kołnierza wystającego z piasty.
Kupując felgę do naszego samochodu musimy być pewni, że dana felga z założoną przez nas oponą będzie do niego pasować w 100%, a najlepiej, żeby dany typ koła był dopuszczony przez producenta samochodu do montażu. Przede wszystkim kupiona przez nas felga musi mieć rozstaw śrub i średnice otworu centrującego (dalej zwanego zamkiem) idealnie pasujące do naszego samochodu. Na zamku nie może być żadnego luzu, nie może być też za ciasny. Jeżeli na oczyszczoną piastę w samochodzie nie możemy założyć koła, lub musimy je przytrzymywać w powietrzu, żeby móc przykręcić śruby, znaczy to, że bezwzględnie nie możemy tego koła założyć na samochód. Nie możemy powiększyć zamka w feldze przy pomocy pilnika lub założyć koła mimo luzu. Główne centrowanie koła na piaście odbywa się właśnie dzięki zamkowi w feldze. Cały ciężar samochodu, wszystkie siły ścinające są przenoszone przez kołnierz na piaście. Śruby mają za zadanie tylko docisnąć koło do piasty i wraz z siłą tarcia piasta-płaszczyzna mocowania felgi, przenosić napęd z piasty na koło. Założenie felgi, która nie jest scentrowana na zamku grozi zerwaniem śrub i odpadnięciem koła.

Drugim najważniejszym elementem jest rozstaw śrub. Otwory w piaście i w feldze muszą się idealnie pokrywać. Czasami zdarza się, że zakładana felga prawie pasuje, różnica w centryczności otworów jest minimalna i przykręcamy felgę. W tym momencie, ponieważ śruby są przez cały czas ściągane na ukos i przytrzymują felgę tylko jedną stroną stożka narażamy się na zerwanie szpilek i odpadnięcie koła. Przy niedużych różnicach w rozstawie śrub rozwiązaniem są śruby pływające, które 5/50 niwelują różnicę pomiędzy centrycznością otworów piasta-felga.

Trzecim ważnym elementem w doborze felg do samochodu jest ET*. Ten parametr mówi nam mówiąc krótko jak bardzo dana felga jest schowana w głąb nadkola bądź wysunięta na zewnątrz. Przymierzając felgę z oponą musimy sprawdzić, czy dane koło nie będzie nam obcierać o wahacze, elementy nadkola, część błotnika przy pełnym obciążeniu i podczas jazdy po nierównościach.

Offset felgi (ET)
Offset zwany również odsadzeniem jest odległością pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi, a płaszczyzną powierzchni montażowej. Offset może być dodatni lub ujemny i jest specyficzny dla konkretnego modelu felgi a nie samochodu, jak rozstaw. Oznacza to, że różne felgi montowane do tego samego auta mogą mieć różne offsety.



Następną sprawą jest przetłoczenie felgi - kształt tarczy koła. Po założeniu na samochód, trzeba sprawdzić czy koło się swobodnie obraca i czy jest dosyć miejsca pomiędzy felgą a zaciskiem hamulcowym, żeby w przypadku, gdy założymy nowe tarcze i klocki hamulcowe wszystko będzie w porządku.

Jeżeli felga już pasuje musimy zwrócić uwagę na śruby lub nakrętki, jakimi ją przykręcimy do samochodu. Nie powinno się przykręcać felg aluminiowych śrubami czy nakrętkami od felg stalowych. Grozi to wyrobieniem otworów w feldze i po czasie odkręceniem się koła. Typów śrub i nakrętek jest bardzo dużo. Przykładowo zaczynając od grubości (samochody osobowe) mamy M10, M12 i M14, skok śruby 1,25; 1,5; 1/2UNF; 9/16 UNF, stożek, kula, stożek obrotowy lub z kołnierzem. Śruby muszą pasować do klucza, jaki wozimy w samochodzie 17, 19, 21. Po przejechaniu ok. 500km należy sprawdzić dokręcenie kół.
Rozstaw oznacza średnicę okręgu na jakim znajdują się śruby mocujące koło. Jeśli śrub jest parzysta liczba, np. 4, to łatwo tą średnicę zmierzyć. Jest nią odległość między środkami przeciwległych śrub.

OPONY

Mając dobraną felgę trzeba teraz znaleźć odpowiednią oponę. Główną zasadą jest, żeby wysokość całego koła była niezmienna. Zakładając felgę o tej samej średnicy i szerokości, co oryginalna możemy bez problemu założyć naszą starą oponę, jeśli natomiast felga jest szersza bądź węższa, należy sprawdzić czy nasza opona będzie w dalszym ciągu pasować. Postaram się przedstawić zasadę, która mniej więcej możne określić rozmiar opony do naszej nowej felgi. Bierzemy oryginalny rozmiar opony z samochodu np. 175/70 R13 i odpowiednio zwiększając szerokość opony, bądź średnicę osadzenia o jeden rozmiar zmniejszamy profil opony. Np. przechodzimy 175/65 R14, 185/60 R14, 185/55 R15, 195/50 R15. Różnica pomiędzy oponami 175/70 R13 i 195/50 R15 w całkowitej wysokości wynosi 0,4mm. Szerokość felgi w zależności od opon można znaleźć np. w ramce zamieszczonej poniżej.


Rozmiary opon: np. 195/65 R15 91V:

- 195 - szerokość opony w mm
- 65 - profil opony, Wysokość boku opony w % z szerokości tutaj 65% ze 195
- R - opona radialna
- 15 - średnica osadzenia opony w calach
- 91 - indeks nośności (91-615kg)
- V - indeks prędkości (V-210km/h)


Zbyt szerokie opony w szybszym stopniu zużywają felgi po wewnętrznej stronie rantów, opona pracuje w inny sposób niż to założył producent, przez co może się szybciej zużywać. Zbyt wąskie opony odkrywają bardziej rant felgi, przez co ten jest bardziej podatny na uszkodzenia, opona jest bardziej podatna na ześlizgnięcie się z felgi i samochód może się niepewnie kierować. W praktyce granica pomiędzy "za wąskimi" czy "za szerokimi" oponami jest dosyć płynna. Po prostu opon o danej szerokości do danych felg się nie zaleca i lepiej jest przestrzegać podanych granic.

Letnia opona ma za zadanie zachować dobrą przyczepność do drogi i odprowadzić wodę znajdującą się pod nią na zewnątrz, w stopniu, który umożliwi jej ciągły kontakt z podłożem. Opona jest dopuszczona do ruch, kiedy jej bieżnik nie będzie mniejszy od wskaźnika TWI. Wskaźnik ten, to zgrubienie przechodzące, co pewien czas w poprzek bieżnika opony. Często na boku opony widnieje też symbol TWI w miejscu umieszczenia wskaźnika. Gumowy garb ma wysokość 1,6mm i jeżeli bieżnik opony w którymś miejscu zrówna się ze wskaźnikiem, znaczy to, że oponę należy bezwzględnie wymienić. 1,6mm jest to już poziom krytyczny. Jeżeli zależy nam na bezpieczeństwie powinniśmy wymieniać opony, kiedy bieżnik osiągnie 3-4mm, już od tej wartości skuteczność opon spada diametralnie przy odprowadzaniu wody. Opona zimowa musi zachować swoją elastyczność i miękkość w niskich temperaturach, na co pozwala jej inna niż w przypadku opon letnich mieszanka gumowa. Bieżnik opon zimowych jest głębszy i ma za zadanie odprowadzić wodę, błoto pośniegowe i śnieg, poza tym dzięki wielu nacięciom (lamelkom) jest ona w stanie oczyszczać swój bieżnik ze śniegu. Żeby opona zimowa spełniła swoje zadanie jej bieżnik nie może być niższy niż 4mm. Poniżej tej wartości opona nie nadaje się do eksploatacji zimą. Lamelki nie poruszają się podczas jazdy, opona się zapycha. Lepiej jest stosować na zimę opony węższe, szczególnie, jeżeli jeździmy po nieodśnieżonych odcinkach dróg. Jeżeli stosujemy węższą oponę, zmniejszamy obszar kontaktu opony z podłożem, przez co zwiększamy nacisk opony na jednostkę powierzchni styku z nawierzchnią. Dzięki temu opona skuteczniej się oczyszcza i zwiększa swoją przyczepność do podłoża. Stosowanie węższych opon ma sens tylko w przypadku opon szerokich np. od szerokości 175mm, nie ma sensu zakładanie węższych opon, jeśli jeździmy np. na 155.

Stosując szersze opony niż montowane oryginalnie:
- Zwiększa się przyczepność samochodu na zakrętach
- Zwiększa się skuteczność hamulców (później dochodzi do zablokowania kół)
- Zwiększa się zużycie benzyny (większe opory toczenia)
- Zwiększa się masa nieresorująca samochodu
- Samochód wolniej przyspiesza
- Pogarsza się odprowadzenie wody z pod opony
- Ciężej chodzi kierownica
- Przy zmianie szerokości opony o 10mm, opisane skutki są prawie niezauważalne, jednak przy dużych zmianach, trzeba je wziąć pod uwagę. Przy zakładaniu węższych opon skutki będą dokładnie odwrotne.

RÓŻNICE - TAŃSZE - DROŻSZE OPONY

Pierwsza rzecz. Opony droższe są dokładniej wykonane. To znaczy, że jeśli założymy na nową, prostą felgę oponę firmy Matador i Michelin, to mimo wyważenia prawdopodobieństwo, że jeżdżąc na tej pierwszej będziemy odczuwać drgania na kierownicy jest dużo wyższe niż w przypadku drugiej opony. Po drugie Wytrzymałość droższej opony jest większa i może w przypadku, gdy wjedziemy w otwartą studzienkę każda z opon ulegnie uszkodzeniu, to podczas normalnej eksploatacji po polskich drogach tańsza opona może nie wytrzymać zmęczeniowo i będzie trzeba ją wyrzucić jeszcze przy wysokim stanie bieżnika. Po trzecie droższa opona jest wykonana z lepszej jakości materiałów, ma lepiej dopracowany skład mieszanki, przez co ma ona lepszą przyczepność do podłoża. Oczywiście związki te nie są regułą i można często kupić dobrą oponę za niewielkie pieniądze, lub zapłacić dużo za oponę, która całkowicie nie spełnia naszych oczekiwań.

Felgi samochodowe : il. śrub + rozstaw oraz rozmiar otworu centrującego

4x98, otwór 58 - Fiat,Lancia,Alfa(155 i nowsze),Seat (do 1991)
4x98, otwór 59 - Alfa(1973-92),Łada,Aleko,Skoda (do 1993),Trabant 1.0
4x100, otwór 52 - Volvo 340-480
4x100, otwór 54 - Toyota Corolla i mniejsze,Mazda (bez 121 po 1996),Suzuki Baleno i Wagon,Daihatsu Sirion
4x100, otwór 56 - Honda Civic i pochodne(w tym Rover 200/400),starsze Daihatsu, Kia Shuma/Sephia,małe Mitsubishi(w tym Proton)
4x100, otwór 57 - Opel,Volkswagen(do 1996),Daewoo(bez Matiza i Leganzy),Audi80(do 1990),BMW3(do 1991),Seat,Trabant i Skoda(oparte na VW)
4x100, otwór 59 - małe Nissany,Subaru Justy do 1996
4x100, otwór 60 - Renault
4x108, otwór 57 - Audi 80/90(od 1991 do 1995)
4x108, otwór 63 - Ford(w tym Scorpio GGR i Cougar), Mazda 121 po 1996
4x108, otwór 65 - Citroen,Peugeot,Volvo 850 GLT
4x114, otwór 60 - Kia Pride,Suzuki Swift,Maruti,Justy (po 1996)
4x114, otwór 64 - Honda Accord,Legend i pochodne Rover 600/800)
4x114, otwór 66 - Nissan Primera,Bluebird,200ZX,Prairie
4x114, otwór 67 - Hyundai,Kia Clarus,Mitsubishi Galant i pokrewne,Volvo S40
4x114, otwór 69 - Daewoo Matiz
4x130, otwór ?? - VW 1200/1300/1500/1600,Skoda MB/S100/S120
4x140, otwór ?? - Peugeot 504,505,Renault Traffic,Subaru Leone
4x160, otwór ?? - Trabant 600,601, Wartburg
4x190, bez otworu - Fiat 500 i 126
5x98, otwór 58 - Alfa(bez 166),Lancia Thema,Fiat Ulysse/Peugeot 806 itp.
5x100, otwór 54 - Toyota Avensis,Celica 4WD itp.
5x100, otwór 56 - Rover 75,Subaru Legacy,Impreza itd.
5x100, otwór 57 - VW z motorem VR6 do 1997,od 1997 wszystkie poprzeczne(także Audi A3,Skoda i Seat),Chrysler Neon,Stratus, itd.
5x108, otwór 58 - Lancia Kappa,Alfa 166,Peugeot 807/Ulysse II itp.
5x108, otwór 60 - Renault V6
5x108, otwór 63 - Ford Windstar
5x108, otwór 65 - Volvo 240/260,740/780,940/960,S60/70/80,Peugeot 605,Citroen XM
5x110, otwór 65 - Opel Omega,Zafira,Vectra,Calibra V6 i nowe Saaby
5x112, otwór 57 - VW T2,T3,T4,Sharan itp.,Passat od 1997,Audi 100/200,A4,A6,A8
5x112, otwór 63 - Ford Granada,Scorpio 1
5x112, otwór 67 - Mercedes (bez modeli G i Sprintera)
5x114, otwór 57 - Daewoo Leganza
5x114, otwór 60 - Toyota Camry,MR2,Lexus,RAV4,Mazda RX7,626 i Ford Probe T22,
5x114, otwór 64 - Honda CRV,HRV,Prelude,Legend,Integra, Landrover Freelander
5x114, otwór 66 - Nissan Maxima,200SX,300ZX,Serena,Vanette (niektóre roczniki)
5x114, otwór 67 - Mazda 626,MX6,RX7,Xedos,929,MPV(niektóre),Ford Probe ECP, Daihatsu Terios,Kia Carnival,Mitsubishi Sigma,Eclipse,Hyundai H1
5x114, otwór 70 - Ford Explorer
5x114, otwór 72 - Voyager,Jeep Wrangler,Cherokee(bez WJ)
5x114, otwór 73 - Mazda MPV,Nissan Vanette(niektóre),Toyota Previa
5x115, otwór 70 - Opel Sintra,Pontiac Trans Sport itp.
5x118, otwór 71 - Fiat Ducato 1,PSA Jumper/Boxer
5x120, otwór 73 - (od 1992)BMW 3,5,7,8,X5,RangeRover LP,
5x120, otwór 74 - BMW 5,6,7(starsze modele, "rekinowate")
5x121, otwór 70 - Chevrolet Blazer S10 itd.
5x121, otwór 74 - Jaguar XJS,XJ do 2000 r.)
5x127, otwór 72 - Jeep Grand Cherokee WJ
5x130, otwór 72 - Porsche 911,928,930,933,944,968,993
5x130, otwór 78 - Fiat Ducato 2,PSA Jumper/Boxer 2
5x130, otwór 84 - VW LT,Mercedes G i Sprinter
5x140, otwór 95 - KIA Sportage
5x140, otwór 98 - Niva,UAZ,FSO Syrena,Warszawa,Tarpan,Nysa,Żuk
5x140, otwór 108 - Jeep CJ5/7,terenowe Daihatsu,Suzuki i Asia Rocsta
5x150, otwór 110 - Toyota Landcruiser J10
5x165, otwór 114 - Land Rover Defender,Discovery
5x205, bez otworu - VW 1200,Porsche 356 i 550,Wartburg 312

Odczytywanie danych z opon



Każda opona powinna zawierać standardowe informacje takie jak:

1. Szerokość przekroju opony wyrażona w mm.

2. Procentowy stosunek wysokości przekroju opony do szerokości przekroju opony

3. Konstrukcja (R = opona radialna)

4. Średnica obręczy wyrażona w calach.

5. Maksymalne obciążenie eksploatacyjne (indeks nośności)

6. Symbol prędkości

7. TUBELESS - opona bezdętkowa

8. Oznaczenie i numer zatwierdzenia przez ECE

9. Oznaczenie miejsca znacznika zużycia bieżnika

10. Właściwości M&S (błoto i śnieg) opony w warunkach zimowych

11. Oznaczenie testu i klasyfikacji opony jako nadającej się do użytku w ekstremalnych warunkach zimowych

12. Data produkcji (tydzień, rok: dekada 1990-1999)

13. Oznaczenie zgodności z przepisami Wydziału Transportu

14. Kod DOT producenta

15. Kraj produkcji

16. Nazwa marki

17. Szczegółowe dane na temat konstrukcji opony (DOT)

18. Oznaczenie ciśnienia i nośności (DOT)

19. Rodzaj opony (radialna)

20. Oznaczenie wymagane na terenie USA

21. Lokalizacja znacznika zużycia bieżnika opony w warunkach zimowych

Znaczenie danych umieszczonych na oponie

Pozycja 1:Szerokość przekroju opony to liniowa odległość wyrażona w milimetrach pomiędzy zewnętrznymi krawędziami ścianek bocznych napompowanej opony, z pominięciem nierówności wynikających z oznaczeń, ozdób, pasów zabezpieczających lub obręczy.

Pozycja 2: Wysokość przekroju jest połową różnicy pomiędzy całkowitą i nominalną średnicą obręczy. Z biegiem czasu, kształt opon zmienił się z okrągłego na bardziej płaski i szerszy. Wpłynęło to na zmianę zależności lub współczynnika kształtu (A/R) wysokości do szerokości przekroju ze 100% na 70%, 60%, 50% i poniżej.

Pozycja 3: Konstrukcja opony radialnej jest oznaczona literą "R" w rozmiarze opony na ściance bocznej.

Pozycja 4: W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat średnica obręczy uległa powiększeniu. Uważana niegdyś za maksymalną średnica 16" dzisiaj jest już standardem.

Pozycja 5: Indeks nośności opony jest liczbą wskazującą maksymalne obciążenie, które może być przenoszone przez oponę przy oznaczonej odpowiednim symbolem prędkości i ciśnieniu powietrza. Należy jednak pamiętać, że każdy indeks dotyczy maksymalnej prędkości 210 km/h. Maksymalne indeksy nośności powyżej tych prędkości należy zredukować.

W przypadku opon nie zawierających danych (np. opony klasy ZR) w celu ustalenia maksymalnego indeksu nośności należy skonsultować się z producentem opon.

Pozycja 6: Wskaźnik prędkości opony stanowi część indeksu prędkości i jest liczbą, lub literą, wskazującą maksymalną prędkość, przy której dana opona może przenosić dozwolone obciążenie (oprócz prędkości powyżej 210 km/h).

Indeksy nośności i prędkości są umieszczone na obydwu ściankach bocznych opony. Pierwszy numer oznacza maksymalne obciążenie eksploatacyjne dla opon POJEDYNCZYCH, natomiast druga liczba - dla opon podwójnych.

Możliwe jest stosowanie opon zimowych klasy M&S o indeksie prędkości niższym od prędkość samochodu. W niektórych państwach konieczne jest umieszczenie na przedniej szybie naklejki wskazującej maksymalną prędkość opony. Po założeniu opon prędkości tej nie wolno przekraczać.

Pozycja 7: Słowo "TUBELESS" oznacza, że dana opona jest oponą bezdętkową.

Pozycja 8: Znak i numer zatwierdzenia oznacza, że opona spełnia wymogi normy ECE-R30.

Pozycja 9: Wskazuje miejsca, w których znajdują się znaczniki zużycia bieżnika opony (1.6 mm). W przypadku, gdy opona zużyje się w takim stopniu, że znaczniki będą na tym samym poziomie, co znajdujące się obok nich żebra bieżnika, oznacza to, że głębokość bieżnika osiągnęła minimalną dopuszczalną wartość 1.6 mm.

Pozycja 10: Litera "M&S" oznaczają, że dana opona jest oponą zimową przeznaczoną do jazdy na nawierzchniach pokrytych lodem i śniegiem.

Pozycja 11: Opona została przetestowana zgodnie z procedurami ISO i zatwierdzona do użytku w ekstremalnych warunkach zimowych.

Pozycja 12: Na oponach wyprodukowanych przed rokiem 2000 data produkcji oznaczona jest za pomocą 3 cyfr na końcu numeru seryjnego, gdzie dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a trzecia - rok produkcji. Symbol ◄ oznacza dekadę lat 90. Od roku 2000 zaczęto stosować oznaczenie 4-cyfrowe, w którym cyfry trzecia i czwarta oznaczają rok produkcji.

Pozycja 13: Symbol "DOT" oznacza zgodność z przepisami amerykańskimi.

Pozycja 14: Kod DOT producenta stanowi zakodowaną wartość i znak identyfikacyjny konstrukcji zgodne z przepisami amerykańskimi.

Pozycja 15: Kraj produkcji oznacza kraj na terenie, którego opona została wyprodukowana.

Pozycja 16: Nazwa marki opony (zawiera nazwę rodziny i konstrukcji opon, np."Carat Exelero", "Carat Attiro", "Diadem Linero", itd.).

Pozycja 17: Szczegółowe dane na temat konstrukcji opony wymagane przez Wydział Transportu USA (DOT).

Pozycja 18: Maksymalne obciążenie eksploatacyjne i ciśnienie powietrza zgodne z przepisami obowiązującymi na terenie USA, Kanady i Australii.

Pozycja 19: "RADIAL" oznacza oponę o konstrukcji radialnej.

Pozycja 20: Oznaczenie wymagane przez przepisy konsumenckie na terenie USA odnośnie klasyfikacji UTQG (jednorodna klasyfikacja jakości opon).

Pozycja 21: Wskazuje miejsca, w których znajdują się znaczniki zużycia bieżnika (o wysokości 4 mm). W przypadku, gdy opona zużyje się w takim stopniu, że znaczniki będą na tym samym poziomie, co znajdujące się obok nich żebra bieżnika, oznacza to, że wysokość bieżnika spadła do 4 mm. Ze względu na bezpieczeństwo jazdy w warunkach zimowych opony, w których wysokość bieżnika wynosi mniej niż 4 mm należy wymienić.

Indeksy nośności opony


Indeks nośności opony jest liczbą wskazującą maksymalne obciążenie, które może być przenoszone przez oponę przy oznaczonej odpowiednim symbolem prędkości i ciśnieniu powietrza.

Skorzystaj z tabeli i znajdź indeks nośności dla twoich opon (w kg)

Należy pamiętać, że wszystkie indeksy dotyczą maksymalnej prędkości 210 km/h dla opon klasy V, 240 km/h dla opon klasy W i 270 km/h dla opon klasy Y. Maksymalne indeksy nośności powyżej tych prędkości należy zredukować.

W przypadku opon nie zawierających danych (np. opon klasy ZR) należy skonsultować się z producentem opon.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi na terenie Europy (ECE-R54), wszystkie opony samochodowe powinny posiadać "Opis serwisowy" umieszczony w pobliżu oznaczenia rozmiaru opony. Powinien on obejmować kod wskazujący wartości graniczne dotyczące nośności i prędkości oraz, w przypadku opon pojedynczych i podwójnych, "indeks nośności" oraz "indeks prędkości" (np. 102/100R).

Indeksy nośności i prędkości są umieszczone na obydwu ściankach bocznych opony. Pierwszy numer oznacza maksymalne obciążenie eksploatacyjne dla opon POJEDYNCZYCH, natomiast druga liczba - dla opon bliźniaczych.

Wszelkie dodatkowe oznaczenia mogą wskazywać odpowiednią nośność opony dla wyższych prędkości. Takie oznaczenie będzie umieszczone w kółku.

Indeksy prędkości


Wskaźnik prędkości opony stanowi część indeksu prędkości i jest liczbą, lub literą, wskazującą maksymalną prędkość, przy której dana opona może przenosić dopuszczalne obciążenie. (Oprócz prędkości powyżej 210 km/h dla opon klasy V, powyżej 240 km/h dla opon klasy W i powyżej 270 km/h dla opon klasy Y). Należy stosować wyłącznie te opony, których minimalny wskaźnik prędkości jest zgodny z instrukcją obsługi pojazdu.

Zapoznaj się z tabelą zawierającą różne indeksy prędkości i odpowiednie prędkości maksymalne:

Indeks prędkości

Możliwe jest stosowanie opon zimowych klasy M&S o indeksie prędkości niższym od prędkość samochodu. W niektórych państwach konieczne jest umieszczenie na przedniej szybie naklejki wskazującej maksymalną prędkość opony. Po założeniu opon prędkości tej nie wolno przekraczać.


Zmiana rozmiaru opony

Przed zmianą rozmiaru opony pamiętaj o tym, aby:

Sprawdzić, czy indeksy nośności i prędkości zakładanej opony są równe lub większe od wartości na oponie oryginalnej (zgodnie z danymi ETRTO: Europejskiej Organizacji Technicznej Opon i Obręczy)

Postępować zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami

Upewnić się, czy średnica i szerokość obręczy zgadzają się z zaleceniami ETRTO (informacje o oponie i odpowiedniej obręczy można również znaleźć w dokumentacji producenta) oraz, czy zgadzają się one z rozmiarem wybranej opony.

Upewnić się, czy odległość, jaką przebywa teleskop jest wystarczająca w stosunku do rozmiaru zakładanej opony i czy nie będzie to utrudniało sterowania pojazdem lub powodowało uszkodzeń mechanicznych.

Pamiętać o zachowaniu odpowiedniej odległości w przypadku planowanego używania łańcuchów śniegowych.

Dobraniu obręczy pasujących do opon o różnym współczynniku kształtu

W ramach poprzednich zasad, istnieje możliwość zakładania opon o niższym współczynniku kształtu na obręcze o większej średnicy. W celu utrzymania tej samej zewnętrznej średnicy opony, konieczne jest zwiększenie średnicy obręczy. Podczas zmniejszania współczynnika kształtu opony jej szerokość wzrasta. Aby przekonać się o dopuszczalnych zmianach rozmiarów opon w twoim samochodzie, skonsultuj się z przedstawicielem firmy Fulda.

Podczas wymiany obręczy, istotne jest zachowanie takiej samej odległości, jak w przypadku obręczy oryginalnej .

Nie wszystkie wartości dotyczące zmiany rozmiaru opony są umieszczane w treści obowiązującej umowy (zawartej z producentem lub dystrybutorem). Sprzedawca opon i użytkownik końcowy są w świetle prawa zobowiązani do przestrzegania obowiązujących przepisów, instrukcji technicznych i rozporządzeń producenta pojazdu, producentów obręczy i opon oraz organów ustawodawczych i prawnych.

UŻYTKOWNIK POJAZDU PONOSI ZA NIEGO PEŁNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ, W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW TECHNICZNYCH I DROGOWYCH.

Definicje rozmiarów opon

Firmy oponiarskie na całym świecie należą do regionalnych stowarzyszeń producentów opon (w Europie - ETRTO) ustanawiających rozmiary i granice tolerancji dla opon, indeksy obciążenia i ciśnienia dla opon różnych rozmiarów i kategorii. Poniżej przedstawiono podstawową nomenklaturę stosowaną w odniesieniu do rozmiarów opon i felg.

Średnica zewnętrzna (OD): Średnica nieobciążonej opony napompowanej do zalecanego ciśnienia i założonej na zalecaną felgę.

Szerokość przekroju (SW): Szerokość przekroju napompowanej opony, z pominięciem wszelkich oznaczeń literowych i ozdób.

Wysokość przekroju (SH): Odległość od obrzeża do zewnętrznego konturu bieżnika napompowanej opony - w linii centralnej

Promień statyczny (SLR): Odległość od nawierzchni do osi centralnej w warunkach nominalnego obciążenia i ciśnienia

Szerokość przekroju przy obciążeniu (LSW): Szerokość przekroju obciążonej opony.

Minimalna odległość podwójnych opon: Zalecana minimalna odległość pomiędzy środkowymi liniami podwójnych opon zapobiegająca stykaniu się ich elastycznych części.

Obwód toczenia: Odległość równa jednemu obrotowi opony (wyrażona w milimetrach). Obwód toczenia opony jest istotnym elementem w ustalaniu prawidłowego stosunku poślizgu opon w pojazdach 4x4 podczas stosowania mniejszych opon na przedniej osi. Zapewnia on również zgodność rozmiaru w przypadku stosowania opon bliźniaczych.
_________________
Ze słodkich rzeczy najbardziej lubię wódkę.
 
 
vwkrzysio 
Vento to ja!


Silnik: 1.9 TDI AHU
Pomógł: 2 razy
Wiek: 34
Dołączył: 02 Lis 2008
Posty: 3063
Skąd: LLE
Wysłany: 2013-01-25, 12:40   

Przydatne informacje :oklaski:
_________________
Było Vento
http://forum.vwvento.org/viewtopic.php?t=5231
Jest Vectra C
http://forum.vwvento.org/...p=261627#261627
 
 
pawel39106 
Ventomaniak
VW



Silnik: 1.8 Pb+LPG
Pomógł: 9 razy
Wiek: 34
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 687
Skąd: Broniszów (podkarpackie)
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2013-01-26, 08:52   

Trafiają się drobne błędy, jak ktoś coś wyłapie to poprawki mile widziane ;)
_________________
Ze słodkich rzeczy najbardziej lubię wódkę.
 
 
vwjanekvento 
Donator



Silnik: 1.8 GLX
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 08 Kwi 2012
Posty: 2825
Skąd: Zielona Gora
Wysłany: 2013-01-26, 14:08   

:oklaski: brawo napewno niejednemu sie to przyda :poklon:
_________________
“Zauważyliście, że każdy jadący wolniej od nas to palant, a szybciej - szaleniec”
Moj projekt Jetta III
http://forum.vwvento.org/viewtopic.php?t=12334
Grupa Lubuska
http://forum.vwvento.org/viewforum.php?f=60
 
 
mlodygka 
Zapalony Ventkarz
Gleba to podstawa



Silnik: 1.9
Wiek: 31
Dołączył: 07 Kwi 2013
Posty: 281
Skąd: Trójmisto/Żukowo
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2013-05-01, 12:29   

przyda się na 100 %
_________________
LowNation

http://lownation.net/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Części samochodowe do VW w sklepie iParts.pl

Strona wygenerowana w 0,19 sekundy. Zapytań do SQL: 13