witam, poszukałem ale nie znalazłem odpowiedzi.
Na czym polega ekonomiczna i bezpieczna dla turbiny jazda TDI. Przy jakich prędkościach obrotowych zmieniać biegi należy?
Przesiadłem się z MB 124 i mam kilka nawyków które nie specjalnie się sprawdzają w TDI.
Silnik: ... Pomógł: 302 razy Dołączył: 18 Mar 2006 Posty: 10606 Skąd: ...
Wysłany: 2009-01-12, 21:12
namrod napisał/a:
MB 124
Yyyyyyy....a co to jest
namrod napisał/a:
bezpieczna dla turbiny jazda TDI
ogólnie chodzi aby dać czas na schłodzenie turbiny...czyli śmigasz sobie, dajesz w kość....ale przed wyłączeniem silnika dajesz chociaż minute aby turbina się schłodziła....czyli pochodziła sobie na najmniejszych obrotach....bo jak ostro przegonisz silnik i od razu go gasisz to turbinka się zapieka.
namrod napisał/a:
Przy jakich prędkościach obrotowych zmieniać biegi należy?
Jeśli chodzi ekonomie to ok 2500 obrotów....ale silnika nie nalezy musić
oczywiście nie mam TDI...piszę tylko to o czym słyszałem.
Silnik: 1.9 Td 55Kw Pomógł: 4 razy Wiek: 37 Dołączył: 27 Mar 2008 Posty: 809 Skąd: Litwa, Wilno
Wysłany: 2009-01-12, 21:17
Tygrysisko, MB 124 to mercedes a 2500 jak dla ekonomicznej jazdy zaduzo, ja przy 2000 juz przelaczam biegi, przeciez to turbo diesel a nie benzyna i na niskich obrotach fajnie lata, nie boi sie obciazenia przy niskaich obrotach, jadac moze pod gorke i naladowanym to juz trzeba dawac te 2500 i wiecej a tak to bez przesady 2000-2200max i super ekonomia a tdi po trasie sa superowo ekonomiczne, bo maja "dlugie" biegi
_________________ 1st. auto IZ Combi 1.5 benzyna white 85r. - Dead
2nd. Opel Ascona 1.6i GLS silver sedan 87r. - Almost Dead
NOW!!! VW Vento 1,9TD AAZ GL Blue Metalic FOREVER!
wyczytałem też na forum żeby raczej nie dojeżdżać np. do świateł "na luzie" tylko na biegu zupełnie inaczej niż w MB.
A jak z zimnym silnikiem i obrotami zanim nie załapie 70-90 stopni? Też te wartości 2000obr?
Silnik: 1.9 Td 55Kw Pomógł: 4 razy Wiek: 37 Dołączył: 27 Mar 2008 Posty: 809 Skąd: Litwa, Wilno
Wysłany: 2009-01-12, 21:31
no odrazu ,igdy z rana odpalasz silnik poczekaj niech sie nagrzeje troche i pozniej jedz, a te 2000 w sam raz i nie ma roznicy na jakim, no gdy na zimnym to poprosty niedus go mocno i wszystko, a jezeli olej zalany dobry to nic tam jemu sie niestanie
_________________ 1st. auto IZ Combi 1.5 benzyna white 85r. - Dead
2nd. Opel Ascona 1.6i GLS silver sedan 87r. - Almost Dead
NOW!!! VW Vento 1,9TD AAZ GL Blue Metalic FOREVER!
Po odpaleniu poczekaj z 10sekund zeby olej wszedzie sie rozszedl.
Na zimnym silniku nie pałuj go powyzej 3tys obrotow
Po palowaniu na autostradzie czy w miescie odczekaj z minute, dwie (zalezy od stopnia palowania) na biegu jalowym przed wylaczeniem silnika. Chodzi o to aby wirnik turbiny wyhamowal sie bo po wylaczeniu silnika, turbina nie ma smarowania, a bez smarowania olejem zajedziesz turbo. To tak w telegraficznym skrocie.
_________________ VW Vento 1.9TDI 1Z++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
czyli ogolnie odpalasz vento czekasz 10 sekund wiec w miedzy czasie szukasz panelu od radia i wlanczasz ulubiony kawalek na cd wrzucasz wsteczny powoli wycofujesz dalej 1 stopniowo dodajac gazu a nie odrazu but i 1800 zmiana biegu jak zlapie temperature to proponuje 1800-2200 TDI ciagnie z kazdego biegu. a i nie nalezy katowac pod gorke na 1500 obrotow 5 biegiem. z tym perkotaniem na biegu jalowym to tez bez szalenstw jak wiesz ze go przegoniles rowno to poczekaj ta minute ale jak jezdzilem wmiare normalnie to gas po 5 sekundach i dobrze bedzie.
Swoja droga to nie normalne zeby z mercedesa wsiasc w wolkswagena;)
Tu masz zaczerpniete z innego forum. Wogole jesli chodzi o silniki diesla to jest to zajebiste forum i chlopaki sie znaja na rzeczy wiec mimo ze to forum audi to przy klopotech polecam tam zajrzec.
Dokładnie jak koledzy piszą,
Sprawdziłem osobiście na trasie obroty w granicach 2200 (prędkość ustawiona na tempomacie) i spalanie poniżej 4 litrów, czyli ekonomicznie.
a mi siię wydaje że najbardziej ekonomiczna jazda będzie wtedy gdy, silnik na niskich obrotach nie będzie miał tendencji do "zamulanie" czyli zmieniasz bieg w momencie gdy jestes pewny, że z następnego bedzie sie bez problemu radził. nie można tez przesadzać z obrotami. turbina sie załacza chyba przy 2500 obr. także zmiana biegów gdzieś przy 3 tysiach a jazda po trasie z prędkością nie większą jak 90km/h. w momentach gdzie trzeba zwolnić umiejętnie dobierac bieg do prędkości i wtedy powinno wyjść najekonomiczniej. poza tym spalanie rzędu 4,5- 5L na trasie juz jest ekonomiczne i jak Ci nawet spali w jeździe mieszanej te 5,5L to i tak jest ekonomicznie BTW. mói 1.8 benzynka pali średnio 7.5- 8L w jeździe mieszanej. jak chce to na trasie schodze na 6.5-7L a jak chce to spali i 9L grunt to spokojna (nie do przesady) jazda. aha. jak w dieslu się używa wyższych obrocików np. bo w nas wstąpił chwilowo rajdowiec to warto przed zgaszeniem silnika odczekać ze 2-3 minutki na wolnych obrotach po to by się turbinka schlodzila i przesmarowała. gaszenie silnika z turbina od razu po katowaniu powoduje usterki turbiny to samo polecam benzyniakom
_________________
Ostatnio zmieniony przez 100P 2009-01-16, 18:02, w całości zmieniany 1 raz
100P diesel to nie benzyniak więc niema potrzeby mieszać biegami za często,na tym polega elastyczność diesla że na wysokim biegu możesz jechać z minimalną prędkością i się nie zadławi.Moja maszynka spaliła w drodze na zeszłoroczny zlot 4,2 litra/100km i prędkość jazdy średnia była 100 km/h. Spokojnie można zmieniać biegi przy 2000obr jak się chce oszczędnie jeżdzić i nie przekraczać 3000 obr.Piotrze turbinka dziala caly czas od uruchomienia silnika a pompować zaczyna od 1700/1800 obr. nie od 2500obr
tak ja mysle ze 3000 to za duzo jak na ekonomiczna jazde wystarczy 2000 krecic i jedziesz ekonomicznie ina 5 biegu nawet lecisz sobie 90km/h ja tak jezdze i pali mi 4.5l oczywiscie nie w jezdzie mieszanej
100P diesel to nie benzyniak więc niema potrzeby mieszać biegami za często,na tym polega elastyczność diesla że na wysokim biegu możesz jechać z minimalną prędkością i się nie zadławi.Moja maszynka spaliła w drodze na zeszłoroczny zlot 4,2 litra/100km i prędkość jazdy średnia była 100 km/h. Spokojnie można zmieniać biegi przy 2000obr jak się chce oszczędnie jeżdzić i nie przekraczać 3000 obr.Piotrze turbinka dziala caly czas od uruchomienia silnika a pompować zaczyna od 1700/1800 obr. nie od 2500obr
z tym pompowaniem to w różnych markach jest inaczej tymbardziej jak jest coś modzone, fakt, 3000obr. przy dieslu to wiele ale na benzyniaka to w sam raz a te 2500 obr. mi się z moim popierdzieliło bo mój ventyl zaczyna jako tako się zbierać powyżej 2500obr. także zmiana biegów poniżej tej wartości wydaje się być nieekonomiczna bo silnik wtedy zamiast ciągnąć zamula- mowa oczywiście o tym silniku co ja mam czyli 1.8 ADZ. na tą ekonomiczność sklada się wiele czynników, także najlepiej samemu wybadać swój samochód PS> jak byliśmy na zlocie to mi spalił 7L co mnie bardzo cieszy
_________________
Ostatnio zmieniony przez 100P 2009-01-16, 23:12, w całości zmieniany 1 raz
w moim spalanie na trasie nie przekracaajac 100 zamyka sie w 5 a ciagnie juz pieknie od 1600 obr wtedy turbo pieklnie pompuje i autko che jechac i zmiana biegu przy 2100 2000 obr.
w moim spalanie na trasie nie przekracaajac 100 zamyka sie w 5 a ciagnie juz pieknie od 1600 obr wtedy turbo pieklnie pompuje i autko che jechac i zmiana biegu przy 2100 2000 obr.
hehhe no jeszcze troche a dojdziemy do tego ze ekonomiczna jazda to jak wogole sie gazu nie dotyka a obroty biegu jalowego trzeba zmniejszyc do 200 obr/min
Ekonomiczna jazda zalezy od wielu czynnikow i to sie czuje jadac.
Tylko powiedzcie mi po co te jazdy do 2000 i takie tam co daje oszczednosc 0,5 l/100km??
Tdi nigdy nie spalilo mi wiecej jak 6l a zazwyczaj wychodzi okolo 5,5 jezdzac normalnie.
Wiec po co sie meczyc i stale myslec ze nie moge dodac gazu bo spale krople wiecej. Ja jezdze jak mi sie podoba nie patrze na spalanie bo w tdi nie ma to sensu i ciesze sie poprostu jazda.
Jezdzac tak jak piszecie do 2000 i zmiana tylo zamulacie swoje biedne silniki.
No chyba ze ktos katuje tylko po miescie od swiatel do swiatel do odciecia to pewnie spali sporo wiecej ale to juz inna sprawa
To jest tylko moje zdanie i jak ktos poczol sie urazony to sory ale dla mnie gra nie warta swieczki i tyle.
Jezdzac tak jak piszecie do 2000 i zmiana tylo zamulacie swoje biedne silniki.
nie rozumiem jak mozan zamulic silnik co rozumiesz przez to pojecie
a tak odnosie spalanie to nie gadaj bo jak jechłem do lublina czylo ok 100km w jedna strone i ciagle przyspieszajac czyli jechałem 80-120 to mi spalanie wyszło 8L a raz jak sie sciagałem na zlot do lbn ze znajomym to wyszło 10L sam w to nie wierzyłem ale to prawda
ale kolego to była tak 180 hamowanie do 80 i znów but i tak na okragło czasem dochodzuiła redukcja i tak to wyszło a w powrocie 5 płynej jazdy tez dynamicznej
Zamulic to mozna, ale jak sie ma turbine VNT. W 1Z mozna uprawiac PSJ do woli FWD350, 8l, a tutaj Junior_86, 5l. A ja powiem, ze mam srednio 6-7l ale to trasa 100-120km/h + miasto mniejwiecej na 100km przypada 25km miasta w srednim spalaniu. Nadmienie, ze w trasie jezdze z pelnym bagaznikiem i 3-4 pasazerami.
Teraz po zatankowaniu do pelna zapowiada sie wynik ~5,5l srednio
A jeszcze zostal mi kat wtrysku do zmiany i termostat do wymiany. No i smigam na wiekszych szprycach
_________________ VW Vento 1.9TDI 1Z++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0
Ostatnio zmieniony przez bradley 2009-01-19, 22:51, w całości zmieniany 1 raz
po to silnik zostal skonstruowany tak ze moze sie krecic do 4500 obr zeby to wykorzystywac. No moze nie do 4500 ale do 4000. A jakby mialy jezdzic tylko do 2000 to by mialy czerwone pole juz na 2500-3000 a moc naks przy tych 2000.
Nie twierdze ze i ja nie jezdze tak ze przy 2200-2400zmieniam ale nie jest to powodowane spalaniem tylko taka checia:P
A jak pali ci 8l to faktycznie musisz miec cos nie tak albo naprawde juz dobra jazda byla a o takiej nie pisze:)
Ja dojezdzajac do roboty 20km codziennie przy czym rano zawsze jest jazda 120-140 z czestym hamowaniem i mocnym przyspieszaniem bo jaos zawsze wstac nie moge i mam 10min na dojechanie:P ta zpowrotem to raz mocno raz spokojnie zalezy od nastroju i nigdy nie wyszlo mi wiecej jak 6l a w lecie to pali okolo 5,5l.
Zeby zejsc do 4.5l to trzeba juz jechac bardzo delikatnie i to w trasie przy czym normalna jazda w trasie to wychodzi5l wiec po co zaprzatac sobie glowe oszczedzaniem 0,5l.
Ja tam wole jezdzic normalnie i tyle niz rwac wlosy z glowy bo spale 0,5l wiecej na 100km co da mi strate 2 zlociszy. Jakby to bylo 10-15 to juz gra warta swieczki ale nie dla 2.
_________________ VW VENTO 1.9GTD 94r.
Ostatnio zmieniony przez babyy82 2009-01-20, 00:50, w całości zmieniany 1 raz
A jak pali ci 8l to faktycznie musisz miec cos nie tak albo naprawde juz dobra jazda byla a o takiej nie pisze:)
tz moze jest leka przyczyna zje**przepływka ale nie widac zadneczo czarnego dyma z komina.
babyy82 napisał/a:
po to silnik zostal skonstruowany tak ze moze sie krecic do 4000
ale diele maja wyski moment obrotowy przy nikisch predkosciach obr silnika.nie mówie za sam bujne go do 4000tys bo zdaza mi sie jk jakis dupek z opla che mnie smignac wtedy mu sie robi glupio kiedy on leci 140 cały czas i włacza kierunek a tu mu VENTOLOT odjechał i nie dał rady go dogonic haha niezły jest ubaw
trasa 4x 180 km 2 dni pod rzad =720
przed jazda do pelna odbija przy 153 zl poczekalem minute za 160 weszlo 1l=3.64
po trasie ta sama stacja 110 odbija poczekalem minute za 117 i juz sie prawie przelewalo wiec odpuscilem ta sama cena 3.64 wiec spalanie 32 litry na 720 km
Jazda byla 110-130 w 2 osoby pusty bagaznik spalanie 4,45 REWELACJA to moje Vento
Ja odkąd kupiłem auto to leje do pełna w Auchanie i na trasie wyszło mi 5.5l/100, a w mieście 10, trochę duża różnica. Ostatnie tankowanie zrobiłem na początku lutego do pełna i zrobiłem już prawie 650 km z czego około 400 w trasie i wskazówka jest delikatnie pod 1/4
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum