Części samochodowe do VW w sklepie iParts.pl

Forum Volkswagen Vento Klub Polska Strona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Zaloguj  Chat
 Ogłoszenie 

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: spyro
2008-04-19, 19:36
dziwny dzwiek
Autor Wiadomość
pampam 
Niedzielny kierowca
1.8 ABS 94r. GL


Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 49
Skąd: pampam
Wysłany: 2008-03-14, 14:13   dziwny dzwiek

gdy zapalam auto rano i rowniez wtedy kiedy przyspieszam ale tylko na zimnym silniku po prawej stronie silnika slyszac dziek podobny,porownywalny do weza grzechotnika!!!co to moze byc???

1.8 ABS 94r
 
 
bladekamil 
Kierowca eLki


Wiek: 37
Dołączył: 14 Mar 2008
Posty: 40
Skąd: KOŃSKIE
Wysłany: 2008-03-14, 14:59   

może być to pompka powietrza do gaźnika taki dźwięk wydaje .
 
 
Hemi77 
Ventofan
V8 i jazda...


Silnik: 2.0 2E
Pomógł: 8 razy
Wiek: 48
Dołączył: 06 Mar 2006
Posty: 172
Skąd: K-Kożle
Wysłany: 2008-03-14, 16:11   

chodzi ci pewnie o to ustrojstwo co siedzi pod blotnikiem i wezyki podcisnieniowe do tego ida, jak ktorys sie przetrze albo wypadnie to tak wlasnie slychac , aczkolwiek moze to byc co innego np sasiad ci zyczliwie grzechotnika podrzucil :mniam:
_________________
Hemi.
Buduje HOT ROD-a.
 
 
Paweł J. 
Vento to ja!

Silnik: ...
Pomógł: 302 razy
Dołączył: 18 Mar 2006
Posty: 10606
Skąd: ...
Wysłany: 2008-03-14, 18:46   

Ja to bym stawiał na pasek od wspomagania. Ja u siebie ostatnio założyłem trochę grubszy żeby sie piszczało przy maxymalnym skręcie i teraz jak silnik sie rozgrzeje to fajnie gwiżdzę jakby miał turbinę. Może u Ciebie ten dźwiek jest spowodowamy tym że jakis pasek się jeszce nie rozgrzał.

bladekamil napisał/a:
pompka powietrza do gaźnika

W tym silniku nie było gaźnika tylko jednopunktowy wtrysk ;)
 
 
piru 
Zapalony Ventkarz
Ventka 1,9 D 92 r


Silnik: diesel
Pomógł: 10 razy
Wiek: 48
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 394
Skąd: cz-wa
  Wysłany: 2008-03-15, 08:39   

U mnie w klekocie też miałem grzechotnika jak go kupiłem :D okazało się że to rolka napinająca pasek od alternatora. Wymieniłem rolkę o było ciut ciszej, wymieniłem pasek bo przeca się z rozdupczoną rolka wyciągnął :evil: i jak ręką odjął. Zafundowałem sobie w sumie dwa razy tą samą robotę i pasek w klekocie trzeba było we dwóch wkładać oj ciężko wchodzi oj ciężko ale było warto !! ! Nastała cisza !! ! Nie wiem jak to jest w benzynie ale może podobnie ??
_________________
Vento wersja silver & black
 
 
pampam 
Niedzielny kierowca
1.8 ABS 94r. GL


Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 49
Skąd: pampam
Wysłany: 2008-03-15, 19:03   

po naciagnieciu alternatora dzwiek jest troszke mniejszy...moze to wina paska??bo rolki to ja napewno niemam!!!
a moze to pasek klinowy mam go bardzo luzny
 
 
piru 
Zapalony Ventkarz
Ventka 1,9 D 92 r


Silnik: diesel
Pomógł: 10 razy
Wiek: 48
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 394
Skąd: cz-wa
Wysłany: 2008-03-15, 19:11   

pampam napisał/a:
po naciagnieciu alternatora dzwiek jest troszke mniejszy...moze to wina paska??bo rolki to ja napewno niemam!!!
a moze to pasek klinowy mam go bardzo luzny


Pasek nie kosztuje majątku aby go nie wymienić ;)
_________________
Vento wersja silver & black
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-16, 21:52   

A moze sprawdzisz napinacz paska rozrzadu??....
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
piru 
Zapalony Ventkarz
Ventka 1,9 D 92 r


Silnik: diesel
Pomógł: 10 razy
Wiek: 48
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 394
Skąd: cz-wa
Wysłany: 2008-03-17, 17:18   

CichyEska napisał/a:
A moze sprawdzisz napinacz paska rozrzadu??....


Dobrze gada Cicha bestia :D też możesz tam mieć ukrytego grzechotnika ;)
_________________
Vento wersja silver & black
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-17, 17:21   

He he :-)
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
pampam 
Niedzielny kierowca
1.8 ABS 94r. GL


Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 49
Skąd: pampam
Wysłany: 2008-03-21, 11:26   

a co myslicie na temat szklanek??moze to one tak brzecza???
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-22, 09:56   

Szklanki brzecza przez kilka sekund 2-3 poki nie napelnia sie olejem.To urok tych silnikow.Dluzej nie maja prawa pukac
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
piru 
Zapalony Ventkarz
Ventka 1,9 D 92 r


Silnik: diesel
Pomógł: 10 razy
Wiek: 48
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 394
Skąd: cz-wa
Wysłany: 2008-03-22, 10:14   

CichyEska napisał/a:
Szklanki brzecza przez kilka sekund 2-3 poki nie napelnia sie olejem.To urok tych silnikow.Dluzej nie maja prawa pukac


Szklaneczki hmmmmm ja tam worze ale dołeczki w schowku :D i czasem brzęczą ;)
_________________
Vento wersja silver & black
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-22, 10:16   

Ale ja o szklankach zaworow....:-) Wesolych Swiat dla wszystkich:-)
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
andrewb25 
Ventofan


Silnik: 2.0 2E
Pomógł: 1 raz
Wiek: 44
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 169
Skąd: Dąbrowa Tarnowska
Wysłany: 2008-03-22, 13:19   

a co jak klepie cały czas tzn. na wolnych obrotach?(na LPG i Pb) i czasami tak minimalnie do 2000 obr, zwłaszcza jak zimny silnik jest? jeżeli wymienię na nowe to jest szansa że ucichną?

Gadałem z mechanikiem i mówił że trzeba od razu świeżym olejem zalać + uszczelniacze zaworowe i powinno być lepiej.

Czy klepiące szklanki mogą mieć wpływ na problem z odpaleniem silnika??
_________________
VW VENTO 2.0 GT
 
 
cygul 
Niedzielny kierowca
cygul



Silnik: 1.8 abs
Wiek: 40
Dołączył: 02 Mar 2008
Posty: 72
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-03-22, 13:34   

wyciagnieta szklanka nie moze byc twarda powinna dac sie uciskac palcami aco do odpalania to zestaw nr1 : kopułka palec przewody świece warto tez zobaczyc czujnik temperatury z przodu auta jest osadzony w króćcu plastikowym
 
 
spyro 
www.vwvento.org



Silnik: 1,8 90KM B+G
Pomógł: 158 razy
Wiek: 43
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 12924
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-03-22, 16:24   

andrewb25, nie chce cie martwić ale mnie taki dźwięk zakończył sie remontem silnika. Panewy stukają właśnie takim dźwiękiem... Szybkośc stukania uzalezniona od prędkości obrotowej silnika, czyli podobnie jak u Ciebie. Ja to zlekceważyłem i skończyło sie lichawo...
_________________
VW Vento 1992 r. 1.8 (66 kW)
Gość, zapraszamy do Stowarzyszenia Miłośników VW Vento
Jeśli pomogłem Ci to wciśnij proszę
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-22, 22:44   

Na silnikach 1,8 robi sie do 500000 bez problemowo takze na pewno nie panewki:-)
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
spyro 
www.vwvento.org



Silnik: 1,8 90KM B+G
Pomógł: 158 razy
Wiek: 43
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 12924
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-03-22, 22:56   

no widzisz a u mnie nie dał rady nawet połowy tego...
_________________
VW Vento 1992 r. 1.8 (66 kW)
Gość, zapraszamy do Stowarzyszenia Miłośników VW Vento
Jeśli pomogłem Ci to wciśnij proszę
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-22, 23:07   

Hmm ja mam teraz 220 tysi i jak odpale to rowniutko chodzi jak zloto
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
andrewb25 
Ventofan


Silnik: 2.0 2E
Pomógł: 1 raz
Wiek: 44
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 169
Skąd: Dąbrowa Tarnowska
Wysłany: 2008-03-23, 09:01   

czujnik temperatury mam oryginał niedawno zmieniałem i pokazuje 90 st.
Jest tak że na 900 obrotów słychać to stukanie, dosłownie jakby ktoś do drzwi pukał. Jak mu dam na 1000 obr to już wogule nic nie słychać i silnik pracuje płynnie. Czasami jak jest zimny to stukanie słychać tak do 1500-1800 obrotów. Wydaje mi się że to zawory, bo to stukanie wydobywa się tak jakby spod pokrywy zaworów.
Czy te zawory jak zmienię na nowe to jest szansa że się uspokoi? bo mechanik mi mówił że mogę na razie z tym jeździć, a przy następnej wymianie oleju możemy wymienić te zawory.
W sumie silnik jeździ nawet jeszcze żwawo ;)
_________________
VW VENTO 2.0 GT
Ostatnio zmieniony przez andrewb25 2008-03-23, 09:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-23, 09:26   

Moze trzeba uszczelniacze zaworow wymienic ale nie spotkalem sie zeby szklanki tak dlugo stukaly ,chyba ze cisnienia juz nie ma i nie napelnia szklanek.Jaki masz olej polsyntetyczny czy mineral?I jaki przebieg auta?

[ Dodano: 2008-03-23, 09:29 ]
cygul napisał/a:
wyciagnieta szklanka nie moze byc twarda powinna dac sie uciskac palcami aco do odpalania to zestaw nr1 : kopułka palec przewody świece warto tez zobaczyc czujnik temperatury z przodu auta jest osadzony w króćcu plastikowym
Szklanka jest stalowa wiec sie uciskac nie da chyba ze chodzi Ci o uszczelniacz zaworow ale jak go wyciagniesz to juz najmniejsze znaczenie bedzie mial fakt czy ona bedzie miekka czy twarda bo juz jej nie wlozysz ,przy wyciaganiu sie rozwali.
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
andrewb25 
Ventofan


Silnik: 2.0 2E
Pomógł: 1 raz
Wiek: 44
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 169
Skąd: Dąbrowa Tarnowska
Wysłany: 2008-03-23, 10:03   

półsyntetyk 10w40 mobil, przebieg auta to 282 000 km

rano lubi sobie dymka puścić :D to może faktycznie uszczelniacze?

oleju coś tam minimalnie bierze

mam jeszcze pytanko czy da się jakoś kody błędów zczytać domowym sposobem?
_________________
VW VENTO 2.0 GT
Ostatnio zmieniony przez andrewb25 2008-03-23, 10:06, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
cygul 
Niedzielny kierowca
cygul



Silnik: 1.8 abs
Wiek: 40
Dołączył: 02 Mar 2008
Posty: 72
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-03-23, 10:30   

hydrauliczne popychacze zapobiegaja powstawaniu nadmiernego luzu pomiedzy walkiem a zaworem jezeli popychacz bedzie twardy czyli wplywajacy do niego olej nie bedzie kasowal luzu to beda klepac

[ Dodano: 2008-03-23, 10:35 ]
mozesz sprawdzic jeszcze jedno rozpedz sie autem do ok 40 km i wlacz 5 bieg i gaz do dechy jezeli bedzie metaliczny dzwiek to masz zle zaplon ustawiony
 
 
andrewb25 
Ventofan


Silnik: 2.0 2E
Pomógł: 1 raz
Wiek: 44
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 169
Skąd: Dąbrowa Tarnowska
Wysłany: 2008-03-23, 10:59   

ok sprawdzę

[ Dodano: 2008-03-23, 15:40 ]
OK sprawdziłem i nic takiego nie występuje
_________________
VW VENTO 2.0 GT
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-23, 17:56   

andrewb25 napisał/a:
półsyntetyk 10w40 mobil, przebieg auta to 282 000 km

rano lubi sobie dymka puścić :D to może faktycznie uszczelniacze?

oleju coś tam minimalnie bierze

mam jeszcze pytanko czy da się jakoś kody błędów zczytać domowym sposobem?
to na pewno uszczelniacze niestety zeby je zmienic trzeba zdjac glowice.

[ Dodano: 2008-03-23, 17:57 ]
Nie da sie zczytac bledow domowym sposobem tylko pod komputerem
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
andrewb25 
Ventofan


Silnik: 2.0 2E
Pomógł: 1 raz
Wiek: 44
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 169
Skąd: Dąbrowa Tarnowska
Wysłany: 2008-03-23, 19:55   

a nie jest tak że jak dasz tłok w górne położenie to Ci wtedy nie wpadnie do środka i zrobisz to bez ściągania głowicy?
_________________
VW VENTO 2.0 GT
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-23, 21:24   

Ale zawor trzeba wyjac,jak wyjmiesz uszczelniacz?
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
piru 
Zapalony Ventkarz
Ventka 1,9 D 92 r


Silnik: diesel
Pomógł: 10 razy
Wiek: 48
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 394
Skąd: cz-wa
Wysłany: 2008-03-24, 10:04   

Pierwsze co to sprawdź ciśnienie jeśli będzie lipa to wszystko wiadomo :( jeśli będzie w miare oki to przejdź na olej mineralny. ? Jest rzadszy więc łatwiejszy do rozprowadzenia w silniku. Jeśli nadal będzie puszczał z rana dymka to uszczelniacze do wymiany a jak już rozbiorą silnik to rób kapitalkę bo najczęściej tak jest że jak zrobisz jedno to za chwile się pierdzielnie drugie i dwa razy koszta się ponosi a można było to zrobić na raz :D
_________________
Vento wersja silver & black
 
 
cygul 
Niedzielny kierowca
cygul



Silnik: 1.8 abs
Wiek: 40
Dołączył: 02 Mar 2008
Posty: 72
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-03-24, 11:43   

moim zdaniem uszczelniacze zaworowe nie halasuja tylko ewentualnie przepuszczaja olej do komory spalania i wtedy autko kopci po zapaleniu . mozna wymienic uszczelniacze zaworowe bez zdejmowania glowicy na 2 sposoby: albo wykrecasz swiece wkladasz do komory spalania sznurek i lekko dociskasz tlokiem sznurek do zaworkow i wtedy masz pewnosc ze zawor Ci nie wpadnie do srodka albo wiercisz w starej swiecy zaplonowej dziurke i spawasz do jej gornej czesci koncowke do kompresora i puszczasz cisnienie do tloka i rowniez Ci zawor nie wpadnie. Pamietaj o jednym nawet jak juz odbijesz zawleczki to ciezko je pozniej zapiac musisz miec jakis uciskacz do sprezynek zaworowych powodzenia.

[ Dodano: 2008-03-24, 11:51 ]
:OK:
 
 
pampam 
Niedzielny kierowca
1.8 ABS 94r. GL


Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 49
Skąd: pampam
Wysłany: 2008-03-25, 13:48   

dobrze panowie temat sie rozwinal!!!!a wiec tak mi tez rano kopci wiec stawiam ze to wlasnie uszczelniacze tak brzecza ale panowie pamietajcie ze dzwiek tan zanika jak silnik osiaga 50stopni C na biegu jalowym slychac wtedy tylko takie cichutkie stuki wlasnie jak by ktos tlukl szklanki!!??
i jeszcze jedno wspominalem ze jak zapalam auto to pierwsza sekunda to jak by ktos mi silnik rozwalal a pozniej jest ok ..czy to moze byc wina ze olej splynal przez noc do miski.??
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-25, 15:11   

piru napisał/a:
Pierwsze co to sprawdź ciśnienie jeśli będzie lipa to wszystko wiadomo :( jeśli będzie w miare oki to przejdź na olej mineralny. ? Jest rzadszy więc łatwiejszy do rozprowadzenia w silniku. Jeśli nadal będzie puszczał z rana dymka to uszczelniacze do wymiany a jak już rozbiorą silnik to rób kapitalkę bo najczęściej tak jest że jak zrobisz jedno to za chwile się pierdzielnie drugie i dwa razy koszta się ponosi a można było to zrobić na raz :D
Od kiedy mineralny jest rzadszy?Po drugie nie robi sie uszczelniaczy bez zdjecia glowicy bo trzeba po wymianie uszczelniaczy wyczyscic zawory z nagaru!Jak rozepniesz zawor to jest pewne ze on sie przekreci o iles tam stopni wokol wlasnej osi ,pozniej zepniesz,podejdzie nagar pod gniazdo i dupa nawet nie zapalisz.

[ Dodano: 2008-03-25, 15:13 ]
Malo tego to wyjac stary uszczelniacz posiadajac taka ilosc miejsca jaka jest bez zdjecia glowicy graniczy z cudem.

[ Dodano: 2008-03-25, 15:16 ]
cygul napisał/a:
moim zdaniem uszczelniacze zaworowe nie halasuja tylko ewentualnie przepuszczaja olej do komory spalania i wtedy autko kopci po zapaleniu . mozna wymienic uszczelniacze zaworowe bez zdejmowania glowicy na 2 sposoby: albo wykrecasz swiece wkladasz do komory spalania sznurek i lekko dociskasz tlokiem sznurek do zaworkow i wtedy masz pewnosc ze zawor Ci nie wpadnie do srodka albo wiercisz w starej swiecy zaplonowej dziurke i spawasz do jej gornej czesci koncowke do kompresora i puszczasz cisnienie do tloka i rowniez Ci zawor nie wpadnie. Pamietaj o jednym nawet jak juz odbijesz zawleczki to ciezko je pozniej zapiac musisz miec jakis uciskacz do sprezynek zaworowych powodzenia.

[ Dodano: 2008-03-24, 11:51 ]
:OK:
No widzisz dobrze napisane.Jak to zrobisz bez zdejmowania glowicy?
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
piru 
Zapalony Ventkarz
Ventka 1,9 D 92 r


Silnik: diesel
Pomógł: 10 razy
Wiek: 48
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 394
Skąd: cz-wa
Wysłany: 2008-03-25, 15:23   

o kufna z tym olejem to zaje..ałem jak dzidek BMW :młotek: miało byc dokladnie na odwrót
_________________
Vento wersja silver & black
 
 
spyro 
www.vwvento.org



Silnik: 1,8 90KM B+G
Pomógł: 158 razy
Wiek: 43
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 12924
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-03-25, 21:10   

Co Wy opowiadacie, można bez problemu wymieniać uszczelniacze zaworów bez zdejmowania głowicy, trzeba mieć trochę doświadczenia i odpowiedni sprzęt. Mi tak wymieniali (jedyny warsztat w Łodzi) i nie było żadnych problemów. Także NIE TRZEBA jak robią to fachowcy z odpowiednim sprzętem.
_________________
VW Vento 1992 r. 1.8 (66 kW)
Gość, zapraszamy do Stowarzyszenia Miłośników VW Vento
Jeśli pomogłem Ci to wciśnij proszę
 
 
CichyEska 
Zapalony Ventkarz



Silnik: 1,8 ABS 90 K
Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 334
Skąd: Skarzysko Kamienna
Wysłany: 2008-03-25, 21:42   

Spyro nie piszemy o fachowcach tylko na wlasna reke
_________________
Na początku był chaos potem ktoś stworzył VENTO...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Części samochodowe do VW w sklepie iParts.pl

Strona wygenerowana w 0,24 sekundy. Zapytań do SQL: 9